Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Media
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 750
ämnen
457
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Skötsel, miljö och utfodring
|
Märkning
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Märkning (läst 1472 gånger)
Jan-Bertil
Frågeställare
: 8
Märkning
«
skrivet:
23 okt 2009 kl. 15:47 »
Hej
Som nybliven hönsfarmare undrar jag över detta med ringmärkning.Har en höna (och en tupp) som har värpt alla ägg som blev kycklingar två ( 1 tupp, 1 höna) och tre(1 tupp, 2 hönor). Det skiljer ca; 4 veckor mellan kullarna. Hur markerar jag på ringarna enklast så att jag kan håla reda på generationer i framtiden?
En annan fråga spelar det någon roll vilken av ungtupparna som blir middag?
Tre tuppar på fyra hönor blirväl för jobbigt för dom?
Maria Eriksson
Hönspanelen
: 75
SV: Märkning
«
Svara #1 skrivet:
26 okt 2009 kl. 15:57 »
Jag brukar färgmärka mina med en liten färgad plastring som finns att köpa på Allman eller Högberga mfl ställen. En färg för varje år och sedan för jag bok på vilka djur jag har i början av varje år. -07, röd, och så de djur jag har födda det året.......
Funkar alldeles utmärkt.
När det gäller tupparna brukar man ju säga att det är bättre med tre än två tuppar eftersom annars har inte ledartuppen annat att göra än att tracka den stakars undertuppen. Men det låter naturligtvis lite mycket med 3 tuppar på 4 höns. Det enklaste är att testa dig fram. Låt alla gå kvar så länge det funkar. Går det hela över styr och hönsen blir skinnflådda och heltokiga på alla tupparna nacka en då. Troligen får den andra lite svår tillvaro en stund men så länge det verkar funka ungefärligt kanske ni kan hanka er fram till nästa säsong och förhoppningsvis fler hönor :-)
Bengt Gustafson
Gäst
:
«
Svara #2 skrivet:
26 okt 2009 kl. 21:13 »
Märker mina hönor på samma sätt som Maria dvs en färg per år. När färgerna är slut efter 5-6 år får det bli dubbelringar för att utmärka årgången. Använder
Granngårdens "knäppringar" och det har funkat bra dvs ingen ringen har lossnat.
Tyvärr märkte jag ungtupparna ett år. När tuppen växer till blir denna ring för trång! Men det är oftast helt onödigt,för man känner igen dessa ändå.
Granngården pris är nu 35:-/ påse ( 25 st av samma färg)(5-6 färger finns)
Högberga säljer styckvis och har olika dimentioner på ringarna
Dock blir de betydligt dyrare per styck
Bengt
Johan Nilsson
Hönspanelen
: 27
:
Linneskruv Ljungdala
«
Svara #3 skrivet:
26 okt 2009 kl. 21:49 »
Ursäkta mig, men är det så viktigt att veta vilket år ett djur är fött?
Om en höna är gammal, medelung eller ung ser jag lätt. Tupparna är ju färre så det brukar vara ännu lättare.
Kanske är jag för konservativ men ringar på mina frigående höns ser fel ut. För mig påminner det om utställningshöns. Men som sagt jag är en gammal smålänning.
Johan Nilsson
Bengt Gustafson
Gäst
:
«
Svara #4 skrivet:
27 okt 2009 kl. 21:38 »
För mig är det av två skäl:
dels vill jag kunna identifiera säkert mina hönor ( för diverse uppföljning/statisik mm) när jag blir osäker på snarlika hönor.
Ursprungligen var det för att inte sälja en gammal höna till överpris.
Fast det är numera sällsynt att jag avyttrar vuxna djur överhuvudtaget
Någon gång har jag även skillt kullarna med olika färg,men dessa ringar tar jag sen bort.
Maria Eriksson
Hönspanelen
: 75
«
Svara #5 skrivet:
29 okt 2009 kl. 14:50 »
Säger samma som Bengt. Det spelar ingen roll alls att veta hur gammla ens höns är, men personligen vill jag gärna veta. De första åren håller man lätt reda på vilka som föddes olika år men ju längre tiden går ju suddigare blir minnet och då är det tryggt att kunna gå tillbaka och titta. Jag brukar även märka tupparna med samma ringar och har aldrig varit med om att de blir för trånga på mina Hedemoror, men Kinda tupparna har kanske lite grövre ben.
Särskillt när det gäller tupparna så tycker jag att det känns bra att svart på vitt kunna se hur gammal en tupp verkligen är ifall jag säljer ett äldre exemplar vidare. Ibland kan två hönor vara väldigt lika varandra och den ena är en ruvhöna och god mor medan den andra inte vill ruva eller är en riktig slarvmaja och då tycker jag om att kunna märka det speciellt så att jag inte tar misste....
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
G
-----------------------------