Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 750 inlägg 478 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Öppnade frågor  |  Hur behandlar ni kalkben? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Hur behandlar ni kalkben?  (läst 325 gånger)
Krågedal
Frågeställare

: 10

« skrivet: 6 jan 2012 kl. 07:55 »

Tyvärr kan man inte "själv "svara därför skriver jag en fråga/ svar här.   Jag märker också att en del "ärver" så de har lättare att få kalkben. Jag brukar göra det som en rutin och djuren vänjer sig vid hantering. Jag själv använder hovfett. Tar upp hönan/tuppen lägger den på rygg på vänster hand då jag är högerhant, då kan jag även inspektera om de har kvalster i fjäderdräkten mm. sen tar jag hovfett på mina fingrar och smörjer in alla ben och "fötter". Och innan de säljs gör jag det oftare, då detta annars kan blomma upp.... Lycka till!
Inga-Karin
Frågeställare

: 103

« Svara #1 skrivet: 12 jan 2012 kl. 10:36 »

Hej!

För min del väljer jag att rengöra med grönsåpa och kväva kvalstren med olivolja. Varför, jo då är det ingen karens på äggen. Mao kan man äta äggen ändå. Behöver upprepas och kan göras även vintertid utan skada.

Använder du de "giftigare" varianterna, kan icke räkna dem alla, så måste man behandla när de inga ägg ger. Vid ruggning är de ju lite nedsatta ändå och varför späda på ytterligare!? När de ruvar så vill i alla fall inte jag ha "gift" på ben och fötter.
Även med gift behöver det upprepas.

Avla bort?  Ja, kanske? Men hur många generationer behöver i så fall passera och hur kommer det sig att en i en kull har, medan övriga inte har? Att de som har fjös är mer benägna, det begriper jag.
 Den tupp jag har nu har givit både och. Den tupp jag hade innan har givit både och och min allra första tupp gav både och.

Tror därför inte att det finns några rätt eller fel  hur man behandlar, utan att man har rätt till att få bilda sig en egen uppfattning vad som är gångbart.

God fortsättning hälsar 6878
Inga-Karin
Frågeställare

: 103

« Svara #2 skrivet: 12 jan 2012 kl. 10:39 »

Ps. glömde hönan som givetvis också är bidragande orsak till kalkben, men samma gäller förstås även där. Ds
Karin Lideström
Frågeställare

: 15

« Svara #3 skrivet: 14 jan 2012 kl. 22:17 »

Vi badar ben och fötter i ljummet vatten med såpa och barnolja några minuter. Sen torka med frottehandduk och så borsta försiktigt med nagelborste. Sen smörja på rapsolja och vaselin. Behövs fler behandlingar men ser klar förbättring.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines