Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 750 inlägg 478 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Korsning stor och liten ras « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Korsning stor och liten ras  (läst 1165 gånger)
Joma
Frågeställare

: 2

« skrivet: 2 nov 2009 kl. 10:49 »

Jag har en liten flock höns av blandade raser, däribland 2 st dvärgcocher. Tuppen är av rasen skånsk blommehöna och kanske inte så passande för de två små hönorna. Har tänkt skaffa en dvärgcochintupp till mina "småhönor" och låta den rasen vara för sig men det har inte blivit av ännu. Nu ligger min svarta dvärghöna och ruvar på ett gäng av sina egna ägg och jag vet inte hur jag ska göra då jag befarar att de inte är befruktade, eller om de skulle vara det, funkar en korsning mellan två så olika stora raser? Man undrar ju om kycklingarna får plats i de små äggen? (Har inte varit med om att någon av mina hönor har kläckt fram några kycklingar än så jag tycker det känns så spännande och vill verkligen att det ska gå vägen!) 
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 248

« Svara #1 skrivet: 3 nov 2009 kl. 03:04 »

Generellt vill jag avråda från att skapa en blandrasflock av dvärghöns och stora höns. Om man på sikt vill skapa en sådan flock så bör man välja utgångsmaterial av ungefär samma storlek.

I mammans livmoder/ägg? finns ett hormon som anpassar/reducerar fostrets storlek, utan att det inverkar på fostrets kroppsform. Dock klarar det inte av att utjämna vikten helt!  

Det kanske är möjligt att en kyckling av korsningen dvärgcochin x blomme kan kläckas, om den nu inte dör av syrebrist i ägget dessförinnan. Men ett större problem uppkommer i kommande generationer, eftersom kroppens storlek beror på vissa gener och äggens av andra. Konsekvenserna kan man räkna ut.
« Senast ändrad: 3 nov 2009 kl. 03:23 av Ronny Olsson »
Joma
Frågeställare

: 2

« Svara #2 skrivet: 5 nov 2009 kl. 20:58 »

Jag bytte ut äggen hon låg på till blommehönsägg som jag fick av en kompis (mina har inte värpt på ett tag nu) och det gick hon med på utan problem. Kan det bli bekymmer med att hon inte ligger tiden ut nu när hon hade legat ca 4-5 dagar när jag bytte äggen?

Har redan byggt en ny avdelning till dvärghönsen som ska få en dvärgkochintupp när det passar.
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 75

« Svara #3 skrivet: 8 nov 2009 kl. 00:07 »

En riktigt liggsjuk höna ruvar utan problem två perioder i sträck om det skulle behövas så 4-5 dagar hit eller dit gör ingen skillnad, normalt sett. Sedan finns det ju alltid hönor som blir less och kliver av äggen 1 dag före kläckning  osv........
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines