Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 750 inlägg 478 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Skötsel, miljö och utfodring  |  utevistelse vintertid « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: utevistelse vintertid  (läst 1103 gånger)
Inga-Karin
Frågeställare

: 103

« skrivet: 14 nov 2009 kl. 16:26 »

Mitt motto är daglig utevistelse i ur och skur. Även om det nu endast är några timmar (7) och i kalla vintern förstås ännu färre. Sjunker temperaturen under 10 så passar jag dem och blir det närmare 20 hände det i fjol vintras vid tre tillfällen att de fick stanna inne.
Jag valde Hedemora just för att de verkar mer köldtåliga än andra och hoppas verkligen att jag har tänkt rätt.
I dag har vi haft blötsnö. Alla 10 var ute, men när det kom dropp stod de under tak och de gick inte in tidigare än de brukar.

Tar jag risker iom. detta!? (inom human säger vi att man vetenskapligt inte blir förkyld av drag och blöta och kyla utan smitta från andra. Hur galet verkar det applicerat på höns?

Vintern är vare sig vi vill det eller inte i antågande.......Hälsningar I-K
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 155

« Svara #1 skrivet: 15 nov 2009 kl. 18:27 »

Ingen fara att hönsen blir sjuka av att gå ut i lite vanligt ruskväder, snarare tvärtom! Är det minus tjugo eller mycket snö stannar de antagligen inne, och att öppna luckan för att släppa ut värmen vill man kanske inte heller när det är riktigt kallt. Men bortsett från det behöver du inte hålla hönsen inne om de själva vill gå ut, de vet själva vad de vill och behöver.
Inga-Karin
Frågeställare

: 103

« Svara #2 skrivet: 17 nov 2009 kl. 20:02 »

Ja, jag tror det jag också, som ex. idag när vädret varit bedrövligt och jag var hemom lunchtid för att rasta hundar och kolla höns, så var samtliga inomhus och ingen var våt. Jag bjöd lite Ingrid Marie och de kom ut, så pass att jag kunde städa och byta vatten. Redan 15 när jag var hemma igen hade de satt sig.( Höns och hundar måste dessvärre stå tillbaka nu, för hönsmoran vaccinerar dagligdags fram till Jul.)

Jag fortsätter så här tills jag kommer på andra tankar ;-)

Ruggningstider ligger vi lågt i Kolbäck.

[bifogad fil raderad av administratör pga utrymmesbrist]
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines