Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 750 inlägg 478 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Beteende  |  Sover ej på pinne « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Sover ej på pinne  (läst 1819 gånger)
Susanne
Frågeställare

: 17

« skrivet: 20 nov 2009 kl. 16:35 »

Mina höns sover i gropar i ströet på golvet och vägrar sitta på pinnar. Är det farligt för dem?
Susanne
Frågeställare

« Svara #1 skrivet: 27 nov 2009 kl. 13:05 »

Finns det ingen mer som har så konstiga hönor som jag? Måste de lära sig att sitta på pinne från att de är små? Mina har jag tagit hand om då det missköts och suttit utan pinnar och strö. Tuppen ligger ner och sover som en hund.
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 155

« Svara #2 skrivet: 28 nov 2009 kl. 11:14 »

Lantrashöns har har djupt rotad instinkt att sova på pinne och jag gissar att även maskinkläckta kycklingar utan vuxna förebilder flyttar upp på pinne när de blir ca två månader. Är dina hönor någon sorts värphybrid? Det låter som att de aldrig haft möjlighet att betee sig naturligt. Kanske har aveln (om de är av produktionsras) också gått så långt att de tappat instinkten att träa, tillsammans med andra för fritt levande höns nödvändiga kunskaper. Vet du om de alls kan flyga?

Sover dina hönor skyddade från rovdjur så far de nog inte illa, förutom att det kan vara kallare och mer dragigt på golvet. Du kan prova att sätta upp dem på pinnar sent på kvällen när de sover, men kanske griper de inte tag om pinnen och då fungerar det ju inte. Ge dem ett skyddat hörn där det inte drar på dem så är de nog nöjda. Kanske kan du ställa en EU-pall eller något liknande i ett hörn och se om de flyttar upp på den, och sen öka avståndet från golvet. Under förutsättning att de kan flyga.
Susanne
Frågeställare

« Svara #3 skrivet: 30 nov 2009 kl. 11:17 »

Ok Tack. De är blandras och de kan flyga upp på saker. Men de är nog inte vana bara. Jag får väl försöka lite till annars sover de ju gott i stöet också antar jag. Det är ett isolerat golv.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines