Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Media
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 750
ämnen
457
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Sjukdomar och ohyra
|
Smitta från vilda fåglar?
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Smitta från vilda fåglar? (läst 1580 gånger)
Inga-Karin
Frågeställare
: 103
Smitta från vilda fåglar?
«
skrivet:
4 dec 2009 kl. 14:30 »
Hej!
Varje vinter sedan 30 talet år tillbaka har vi besök av fasaner, både tuppar och hönor. De hålls i vår stora rishög nattetid, men äter under fågelmatningsstället viss tid på dagen.
I dag har en tupp strosat runt hönsgården. Den just nu ensamma fasantuppen ser ut att tycka att hönfördelningen är ojämt orättvis.
Är det något särskilt som jag bör tänka på?
undrar Inga-Karin i Kolbäck
Ronny Olsson
*Hönspanelen
: 248
SV: Smitta från vilda fåglar?
«
Svara #1 skrivet:
5 dec 2009 kl. 01:51 »
Det skulle möjligen vara att man inte bör flå en fasan innan man steker den. Då blir köttet alldeles för torrt, åtminstone i min smak.
Skämt åsido.
Om du menar risken för artkorsning, så kan det faktiskt bli avkomma mellan fasan och vanlig höna. Jag har sett en sån tupp för en del år sedan på Skälby 4H i Kalmar. Den såg ut som ett mellanting. Rätt tråkig i färgskalan brunt-svart. Rimligtvis bör en sån bastard vara steril.
«
Senast ändrad: 5 dec 2009 kl. 02:10 av Ronny Olsson
»
Inga-Karin
Frågeställare
«
Svara #2 skrivet:
5 dec 2009 kl. 16:22 »
*ler*
mmmm fasaner är mycket_ gott så den vägen har vi testat. Jag plockar dem på traditionellt sätt ;-) I Lergryta på svag värme blir de perfekta.
De ser friska och krya ut, så smitta borde inte kunna komma därifrån!? Korsning är förstås uteslutet. Hundarna håller annars rent.
Tack för synpunkter från I-K
Ronny Olsson
*Hönspanelen
: 248
«
Svara #3 skrivet:
31 dec 2009 kl. 19:18 »
Hej igen I-K!
Jag misstänker att du egentligen undrade över salmonellarisken. Därför ställde jag följande fråga till statsveterinär Björn Engström på SLU och fick följande svar (med rätt att citera):
Fråga: "Jag säger alltid att risken är väldigt liten att frigående höns skulle få salmonella genom att de indirekt kommer i kontakt med vilda fåglar. Speciellt fasaner och fågelbordsfåglar är folk rädda för. Jag brukar säga att om nån trots allt är rädd så använd inte råa ägg till föda. Är mitt råd riktigt och att risken är liten att hönsen får salmonella på detta sätt?".
Svar:
"I Sverige är det inte så stor risk att höns får salmonella via vilda fåglar på landet eftersom det troligen inte är så vanligt att de vilda fåglar där bär på salmonella. Däremot har det förekommit epidemier vid fågelborden i t ex Stockholm med hög dödlighet bland småfåglar. Salmonella ger ju inga symtom hos hönsen (finkarna dör) så vi vet ju egentligen inte hur vanligt det är att höns i det fria så det är säkrast att koka äggen. De ekologiska kommersiella hönsen som kontrolleras för salmonella har drabbats 3-4 gånger de senaste åren. Det är också viktigt att förvara äggen i kylskåp för då blir det ingen tillväxt av salmonellabakterierna i ägget och då minskar risken för att människor insjuknar."
Inga-Karin
Frågeställare
«
Svara #4 skrivet:
1 jan 2010 kl. 08:04 »
Å tack snälla, himla bra att veta!
Jag tror våra småfåglar är friska och här finns mängder av grönfinkar som väl nämnts i sammanhanget.
Då får vi ta "fuläggen" iof. Krav från Dingtuna kvarn till "go-mackan". Nu är äggen bäst att steka på svag värme i lite olivolja, men jag märker att de är lättare att skala kokta den här årstiden!?
Fasanerna är här ständigt och vi deltar i SNF:s Fågelmatningstävling så det var skönt att höra att salmonellan inte är direkt vanligt förekommande här ute på landet.
Gott Nytt År till alla hönsvänner från Kolbäck
Ps. just nu på 3:e plast. Ds
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------