Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 750 inlägg 478 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Sjukdomar och ohyra  |  Avmaskning « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Avmaskning  (läst 1501 gånger)
Susanne
Frågeställare

: 17

« skrivet: 4 dec 2009 kl. 16:11 »

Vill ju att mina stackars hönor har det så bra som möjligt och undrar om man brukar avmaska dem och i så fall med vad. Har ej hittat något medel till höns. Sen undrar jag om det är bra att ge vitamintillskott till dem nu vintertid.
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 155

« Svara #1 skrivet: 8 dec 2009 kl. 12:30 »

Rutinmässig avmaskming av hushållshöns brukar inte behövas och ska inte göras i onödan eftersom medlen tappar sin verkan om de överanvänds. Men har dina hönor kommit från en produktionsmiljö där avmaskning är en strategi för att hålla hälsan så är det tänkbart att de har dålig resistens och faktiskt klarar sig dåligt utan denna hjälp. Har de fått fin fjäderdräkt, är pigga och inte magra så tror jag absolut att du kan strunta i avmaskning. Men ser de lite risiga ut så ta upp frågan med en veterinär.

Själv ger jag inte hönsen några extra vitaminer under vintern. Deras basföda är vad de själva hittar ute, säd och en liten giva allfoder + snäckskal. Utöver det försöker jag under vintern att då och då ge dem någon extra nyttighet som morot, kokt potatis, lever, grönkål etc. Höns gillar frukt, fast mina är inte bortskämda med det då jag själv sällan köper frukt när det inte är säsong.

Jag ger extra selén till ankor och gäss och tror att det gör stor nytta för dem. Hönsen får en dos några gånger om året. Upplever inte att de behöver det lika mycket som ankor och gäss, utan tänker snarare att det "inte skadar".
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines