Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 750 inlägg 478 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Skötsel, miljö och utfodring  |  Sova i värprede « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Sova i värprede  (läst 1632 gånger)
Rose-Marie Hellgren
Frågeställare

: 15

« skrivet: 11 dec 2009 kl. 19:26 »

Hej. Jag har 4 st Öländsk dvärg, Romeo och Julia kläckta den 5 augusti, Klara och Lilla My kläckta den 30 augusti.Från start hos mej satt de och sov på de sittpinnar jag satt över bajsbingen. Men ganska snart flyttade de över till värpredena. Anflygningspinnen + kanten in till redet. Det otrevliga är att de sitter med stjärten in i redet. Det blir inget bajs på den fina skiva vi satt upp förändamålet. Hur få dem att förstå finessen med sittpinnarna?
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 155

« Svara #1 skrivet: 14 dec 2009 kl. 21:07 »

Om de inte värper nu kan du prova att ta bort eller täcka för redena under en period. Om de värper; täck för innan skymningen, så borde de välja pinnarna i stället. Ta sen bort förtäckningen innan du går och lägger dig, så att de har tillgång till redena om de vill värpa tidig morgon.
Rose-Marie Hellgren
Frågeställare

: 15

« Svara #2 skrivet: 16 dec 2009 kl. 05:31 »

Nej de värper inte. Tuppen och en höna kläcktes den 5 augusti och de andra två hönorna den 30 augusti. Du tror inte det är väl drastiskt att ta bort redet, jag har varit inne på tanken att sänka redet. Just nu sitter det (redet) på samma höjd som översta sittpinnen. Jag funderar även på att köpa reden från Högberga, det blir mer lättstädat än mitt något klumpiga hemsnickrade. Men jag skall prova att ta bort redet, de skall väl inte starta sin värpkariär nu i snövädret!
                                  Vänligen R-M H
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 75

« Svara #3 skrivet: 16 dec 2009 kl. 08:15 »

Att helt ta bort redena under en period brukar vara ett mycket effektivt sätt att få dem att fatta att de ska sova på pinne och inte i redena. Har man som sagt värpande djur är det svårt, men är det inga sådana så är det inte alls en för radikal åtgärd utan det snabbaste och smidigaste sättet att bli av med olaten.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines