Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 750 inlägg 478 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Skötsel, miljö och utfodring  |  Extra belysning på vintern? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Extra belysning på vintern?  (läst 1201 gånger)
Eva
Frågeställare

: 2

« skrivet: 19 dec 2009 kl. 15:22 »

Hej!
Jag undrar om hönsen behöver extra belysning utöver dagsljuset under den mörka årstiden?
Jag vet att för mycket belysning i hönshuset driver hönsen till äggläggnig och det är inte meningen. Hoppas att någon vill hjälpa mig med den här frågan.
Jag önskar er alla en riktigt GOD JUL!
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 75

« Svara #1 skrivet: 20 dec 2009 kl. 01:26 »

Det är inte säkert att de behöver extra lyse, det är svårt att ge ett generellt svar tycker jag. Det beror på hur ditt hönshus är konstruerat.
Har du fönster som släpper in ljus under hela dagen är det inte troligt att det behövs även om man mycket väl kan låta dem få någon timme extra ljus. Har man däremot ett litet fönster som släpper in begränsat med ljus under en begränsad del av dagen är det bra att ha en lampa som ger hönsen längre tid att hitta mat. Uppemot 6-8 timmar om dagen uppskattar de i alla fall att ha ljust runt sig.
Vi har hållit höns på våra breddgrade sedan urminnestider utan extra lyse och det har fungerat aldeles utmärkt.
« Senast ändrad: 20 dec 2009 kl. 15:51 av Maria Eriksson »
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 248

« Svara #2 skrivet: 21 dec 2009 kl. 16:58 »

Det här har säkert sagts förut: Men om ni ger hönsen extra ljus, så tänd på morgonen när ni ger dem mat och släck helst ner medan det är ljust ute. Hönsen behöver skymningens avtagande ljus för att komma till rätta och rangordna sig inför natten. Det säger sig självt, att det blir totalt kaos bland hönsen, om man bara släcker och det blir alldeles mörkt, när de är i full gång med olika aktiviteter. Har de redan satt sig på sina platser spelar det inte så stor roll, även om de tycker bäst om att få kura skymning.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines