Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 750 inlägg 478 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Öppnade frågor  |  Ny i flocken « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Ny i flocken  (läst 4213 gånger)
ullis
Frågeställare

: 3

« skrivet: 10 jun 2009 kl. 08:02 »

hej  undrar hur  man introducerar  nya höns till befintliga just  nu  har  jag  bara en höna 2 år gammal. Tyvär så  tog räven de andra suck. I helgen får jag 14veckor  gamla höns har funderat på o  dela av   hönshuset  ngr dagar så de får vänja sig. kan det vara rätt? Mvh Ullis
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 75

« Svara #1 skrivet: 10 jun 2009 kl. 09:42 »

Det bör inte vara några problem att introducera dessa nykommlingar. Det finns ju ingen stor konkurrens heller i och med att det bara finns en enda höna sedan tidigare. Naturligtvis så kommer hönan att sätta ungdommarna på plats och det kan bli lite stimmigt en stund men det lugnar sig snart bara hon har fått tala om "var skåpet ska stå!"
Är du väldigt orolig för att det ska bli jobbigt kan du ställa in en låda eller några andra saker som förvirra lite och sedan ge alla någt riktigt gott på flera platser som de kan roa sig med.

Släpp helt enkelt ungdommarna i hönshuset och låt dem själva bestämma i vilken takt de ska utforska det nya territoriet.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 248

« Svara #2 skrivet: 10 jun 2009 kl. 15:22 »

Jag tycker denna fråga är lämplig att öppna, så alla får möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter när det gäller att introducera nya vuxna hönor/tuppar eller kycklingar till en etablerad flock. Därför flyttar jag över frågan till "öppnade frågor" där alla kan göra inlägg.
Anna
Frågeställare

« Svara #3 skrivet: 18 jul 2009 kl. 15:29 »

Jag brukar göra så att jag sätter in den/de nya djuren sent på kvällen när de "gamla" redan sitter på pinnen. Sätter då bara upp de nya bland de gamla. Brukar funka mycket bra.
Ann Perdal
Frågeställare

: 12

« Svara #4 skrivet: 21 jul 2009 kl. 21:19 »

Jag tror inte att det blir några större problem att placera så unga hönor med en ensam höna. Hönor är flockdjur så hon tycker säkert att det bara blir trevligt. Den största ruljansen tror jag du ser när dessa ungdjur ska göra upp rangordningen när de blir lite äldre. Då kanske den gamla hönan känner att hon måste visa sin plats.
kajsavessla
Frågeställare

: 2

« Svara #5 skrivet: 1 okt 2009 kl. 19:26 »

Jag måste utöka min flock med Åsbohöns med två nya hönor. Hur gör jag så att dessa blir accepterade och inte hackade? Finns det några tips?
Ann Margret Sandström, Sandreda
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 248

« Svara #6 skrivet: 5 okt 2009 kl. 23:41 »

Hej Ann Margret!

Nu vet jag inte varför du måste utöka din flock med 2 hönor. Det lättaste sättet att utöka sin flock är annars att låta någon höna ruva fram en kull kycklingar.

Om man absolut vill sätta till 2 hönor till en etablerad flock, är ett tips att tillfälligt flytta de hemmastadda hönorna till ett annat utrymme, där de får vara några dagar innan de släpps tillbaka. Funkar det ändå inte, så ut med dem igen och låt dem vara på bortaplan ytterligare några dagar o.s.v. Under tiden låter man de nya gå själv med en tupp i hönshuset. Har man flera tuppar kan det nog vara klokt att välja ledartuppen.

Släpper man bara in de nya kan de bli hårt ansatta och i värsta fall ihjälhackade av de andra hönorna som redan bor där. En del hönor tolererar inga nykomligar medan andra inte bryr sig. Tupparna brukar vara mer toleranta mot nya hönor.
« Senast ändrad: 5 okt 2009 kl. 23:53 av Ronny Olsson »
kajsavessla
Frågeställare

: 2

« Svara #7 skrivet: 6 okt 2009 kl. 13:12 »

Hej!
Nej, jag får väl kanske vänta lite. Förra året fick jag först 5 tuppkycklingar, sedan 3 tuppkycklingar och 1 höna (alla framruvade). I år ruvade en höna på massor med ägg (hon hade lagt sig svåråtkomligt i vår vedbod). Resultat 1 höna och en dödfödd. Jag hade också fjol oturen att 1 höna dog. Vet ej varför. Så jag har idag en tupp, 4 hönor och årshöna. Jag skall väl vara nöjd och hoppas på bättre tur nästa år!
Vänliga hälsningar
Ann Margret
Susanne
Frågeställare

: 17

« Svara #8 skrivet: 15 jan 2010 kl. 14:58 »

ULLIS! Hur gick det med att tillföra hönor till din enda. Jag är i samma sitts så det kan vara kul att veta hur du gjorde och hur det gick. :)
ullis
Frågeställare

« Svara #9 skrivet: 9 maj 2010 kl. 08:18 »

Svar på frågan hur det gick att inroducera nya höns  till min äldre höna. Ja det vart livat värre det tog tid hon var inte snäll, idags dato vill hon helst vara lite för sig själv men är inte aggresiv längre. Men hon lägger ägg och äter bra så hon verkar ha det bra iaf.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines