Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Vår egen handbok
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
Gäst
.
För att ställa en fråga,
logga in
eller
registrera dig som ny användare
.
Har du inte fått ditt
aktiveringsbrev?
1 095
inlägg i
276
ämnen av
281
användare
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Ruvning, kläckning och kycklingar
|
Befruktning av ägget
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Befruktning av ägget (läst 663 gånger)
Inga-Karin
Frågeställare
Antal inlägg: 77
Befruktning av ägget
«
skrivet:
29 Dec 2009 kl. 11:44 »
Jo,
Vet någon tiden i dagar mellan parning/äggläggning och surning? Hinner man spara befruktade ägg från ex. mina båda ruvhönor Mona och Agda innan de lägger sig och surar tro???
Jag har läst mig till att äggen går att spara max 14 dagar. Med mina få hönor har jag rätt stor möjlighet att veta vem som har lagt vad, även om jag hoppats att prinsessäggen skulle utmärka sig i storlek. De är lika stora som min blås första ägg efter ruggning var i går. Ett ägg varierar tydligen över tid i g. också från samma höna!? Jag som trodde att de värpte större ägg ju äldre de blev. Där ser man.
Hälsningar från Kolbäclsådalen med minus 18
Loggat
Jan Perdén
Hönspanelen
Antal inlägg: 12
Stad/land:
Sjöbo
SV: Befruktning av ägget
«
Svara #1 skrivet:
31 Dec 2009 kl. 11:37 »
Hej, det stämmer att det går att spara ägg 14 dagar som skall ruvas och att man skall vänta minst 3 veckor för att vara säker på att äggen är befruktade om man t.ex bytt tupp. Lagringstiden är dock väldigt beroende på tempratur och att äggen vänds dagligen. Normalt rekomenderas svalt och att äggen läggs med spetsen nedåt i ett äggfack med en tegelsten under ena sidan av äggfacket, då är det enkelt att flytta äggfacket så att ägen lutar åt olika håll. Själv skriver jag datum på äggen så vet man hur gamla de är och om det är "gamla" ägg som inte kläcker.
Loggat
Inga-Karin
Frågeställare
«
Svara #2 skrivet:
31 Dec 2009 kl. 17:14 »
Behöver förtydliga mig.
Ponera att jag denna vår önskar kycklingar efter mina båda ruvhönor. Senast den spättade. Hur långt innnan hönan blir sur slutar hon att låta sig paras och lägger ägg?
Hinner jag ta tillvara äggen inom tidsramen 14 dagar? Datum på äggen är förstås bra att ha. Då kan man ju i alla fall testa om det fungerar.
Gott Nytt År önskar jag er alla!
Loggat
Jan Perdén
Hönspanelen
Antal inlägg: 12
Stad/land:
Sjöbo
«
Svara #3 skrivet:
5 Jan 2010 kl. 11:18 »
Jag föreslår att du samlar ägg efterhand och som du märker med datum, när äggen är 14 dagar gamla kan du använda dem i hushållet i stället. När hönan lägger sig har du förhoppningsvis ett antal ägg som du kan byta mot redäggen. Egen erfarenhet är att hönan värper något ägg efter att hon lagt sig för ruva, och dessa ägg kläcker lika bra som övriga. Men det kan man själv pröva om äggen i redet är märkta:)
Loggat
Inga-Karin
Frågeställare
«
Svara #4 skrivet:
5 Jan 2010 kl. 11:37 »
Tack, så kommer jag att göra.
Det känns bra att veta att chansen finns kvar att få kycklingar även från ruvhönorna. Jag är väldigt förtjust i båda mina ruvhönors psyke och vänliga sätt, som jag gärna vill bevara till eftervärlden. I en liten hushållsflock är det guld värt!
God fortsättning önskar I-K
Loggat
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------