Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Beteende  |  Hönsens olika ljud « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Hönsens olika ljud  (läst 1776 gånger)
7008
Frågeställare

: 8

« skrivet: 12 jun 2009 kl. 21:18 »

Hej Panelen!

Nu har jag haft höns i snart ett år. Det har varit fantastiskt och det ger mycket glädje. Jag har försökt lära mig hönsens olika ljud och det är ganska intressant.

När en höna lagt ett ägg så vet vi alla hur det låter men vad betyder det när tuppen (!) ger ifrån sig samma läte? Falskt larm eller hjälper han hönorna att få ut viktig information? Och vad har det för syfte att annonsera ett ägg? Rovdjur kan ju höra!

Ingen viktig fråga men man kan lära sig mycket av hönsen genom att förstå hur dom kommunicerar. Vill man t ex skrämma hönsen (varför skulle man vilja göra det?) så kan man skaka ett klädesplagg. Hönsen blir livrädda och jag tror att ljudet påminner om en stor fågel som flaxar med vingarna. När vi hänger tvätt i trädgården springer alla höns in i hönshuset. Ja, det var en liten parentes.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #1 skrivet: 15 jun 2009 kl. 23:03 »

Vi ställde frågan till vår medlem Karin Neuschutz som vi anser vara vår största expert på området. Så här svarade hon:

Visst är det spännande med hönsaspråk!

Angående hönsens vana att annonsera ägg: De vilda djungelhönsen annonserar så vitt jag vet aldrig ägget som lagts när de själva befinner sig vid boet, utan först när de gått en bra bit därifrån kan de ibland sätta igång att väsnas för att avleda och locka bort fiender från boet. Tamhöns som är instängda intill boplatsen har inte den möjligheten och utbrister då i något som närmast verkar vara frustration över att inte kunna smyga iväg och fixa äggläggningen tyst och diskret så att ingen annan hittar boet (och de vill komma undan inte bara fiender utan också de andra hönorna, för att bli ensamma om att föra sina gener vidare i kycklingkullen. Ser de andra hönorna att de lägger ägg och förbereder en ruvning, försöker de genast prångla dit ett eget ägg). Jag har även iakttagit att hönor satt igång med annonseringslätet redan INNAN de lagt sitt ägg, nämligen då de stått och köat utanför ett populärt rede! Även då borde lätet tolkas som uttryck för frustration. Min gissning är att tuppen, när han instämmer i den allmänna uppståndelsen, smittats av hönornas oro.

Vad det gäller att skaka kläder har jag samma erfarenhet, nämligen att man mycket effektivt kan sprida ut hela sin hönsflock långt in i grannarnas trädgårdar genom att skaka en stor filt från ett fönster på övervåningen då hönsen befunnit sig därunder. Total panik, hönsen tycks uppfatta den flaxande filten som en superstor duvhök på väg ner från himlen!

Med glada kackel från

Karin Neuschütz

« Senast ändrad: 15 jun 2009 kl. 23:07 av Ronny Olsson »
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines