Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Öppnade frågor  |  Vatten trots kylan. « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Vatten trots kylan.  (läst 2020 gånger)
tintin
Frågeställare

: 1

« skrivet: 23 jan 2010 kl. 21:20 »

Ingen fråga, utan ett tips. Vi har ordnat med en "raggarslang" som viras som en spole runt en hink med vatten. Det har hållit sig tinat trots -12° C. Hinken står ute i hönsgården så hönorna blir inte störda av ljuset under natten. Enkelt att lyfta ur hinken på morgonen och byta till färskt vatten.

[bifogad fil raderad av administratör pga utrymmesbrist]
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #1 skrivet: 24 jan 2010 kl. 11:11 »

Raggarslangar och kebabslangar? Fler som har lösningar på vattenfrågan?
Inga-Karin
Frågeställare

: 103

« Svara #2 skrivet: 24 jan 2010 kl. 17:53 »

Raggarslangar och kebabslangar? Fler som har lösningar på vattenfrågan?

Men hörni, vad är detta för ngt och var införskaffas desamma!?

Hälsningar I-K
Värmdö Anna
Frågeställare

: 42

« Svara #3 skrivet: 24 jan 2010 kl. 18:58 »

kapar tantens konto igen... Kan vara dags att skaffa eget :-)

Jobbar med elsäkerhet ( har alla utbildningar och certifikat man kan tänka sig i området)

När ni experimenterar med olika hemmabyggen för att hålla vattnet frost fritt så tänk på att ni spelar rysk roulett med era höns. De regler/förordningar/lagar finns där av en anledning. Varje år brinner det ner djurstallar med djur och allt med en oförstående ägare som  säger något i stil med:  Men det har ju funkat i 20 år (eller mer).

Värt att tänka på.

Själv byter jag vatten morgon och kväll nu när det är kalt, men hönsen värkar föredra att äta snö, trots att de har vatten. Vet ej om det är normalt. Våra höns gillar att vara ute trots att det kan vara riktigt kallt. Men vi har märkt att om det blåser och är svin kalt så stannar de dock  inne.

MvH
Daniel

PS Raggarslang/kebabslang är en ljusslinga typ som denna
http://www.jula.se/search-result/?q=ljusslang
Sussie
Frågeställare

: 2

« Svara #4 skrivet: 25 jan 2010 kl. 21:41 »

Jag har ett annat tips som jag tror kan vara bättre anpassat. Jag använder en värmekabel som normalt används till att tex hålla dåligt isolerade vattenrör fria från is - inköpt på Jula för knapt en 5-hundring. Den lindar jag runt vattenbehållaren på utsidan (har en 20-litersbehållare på ben) och låter änden gå ner i koppen under. Sladden kopplar jag in utanför hönshuset i en kontakt med jordfelsbrytare. Funkar utmärkt!
johnnyh
Frågeställare

: 8

« Svara #5 skrivet: 7 feb 2010 kl. 13:46 »

Hej! Jag bor i Västerbotten och har haft höns (egen blandras, hedemora-svenskhöna) i ca 30 år. Här på våra breddgrader är det ibland relativt kallt. Temperaturer ned mot -40 C är inte ovanligt. Hittills i år har vi haft temperaturer mellan -20 och -30 C. Jag har alltid haft mina höns ute tills vattnet i mitt hönsdike frusit. I och med att vattnet rör sig i diket så fryser det inte förrän det blir riktigt kallt. Då tar jag in hönsen i en ouppvärmd ladugård. I år (2009) skedde detta 1:a december då snön och kylan slog till. Jag har aldrig haft någon uppvärmning i huset utan har istället en uppvärmd vattenho i ett gammalt frysskåp i vilket jag gjort ett hål för hönsen. De sticker gladeligen in huvudet där för att dricka. Värmekällan är glödlampor som styrs av en turistor för att sänka spänningen och spara på lampan. Jag har aldrig haft problem med höns och kyla däremot går de inte ut nu när snödjupet börjar närma sig 60 - 70 cm lössnö. När det är riktigt kallt kan dock tupparna få kammen svedd och den svartnar något i topparna. Mina myskankor gillade dock inte kylan så dessa är nu förpassade till grytan. Jag har funderat på att ha Blekingeanka och Ölandsgås ute hela året och då med tillgång till ett vindskyddat ankhus med rinnande naturligt vatten (bäck) som aldrig hittills frusit vid normala vintrar.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines