Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ankor och gäss  |  Blekingeanka, bröt nacken under parning??? Är det möjligt? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Blekingeanka, bröt nacken under parning??? Är det möjligt?  (läst 1382 gånger)
Karin H
Frågeställare

: 14

« skrivet: 10 feb 2010 kl. 10:30 »

Hej igen

Idag mötte en makaber syn mig hoss ankorna. En mycket död hona i en mycket konstig ställning. Kroppen låg lätt vriden uppe i deras bädd hals och huvud hängde i en onaturlig vinkel över kanten.

Man blir ju alldeles kallsvettig. Sjukdom? Rovdjur? Kommer jag att förlora fler? Vi har ett rått problem men har inte haft några indikationer på att något annat lyckats ta sig in. Alla våra djur utom en ankhane har alltid verkat fullt friska. Och ankhanen verkar mest vara klen till förståndet.

Efter att ha vänt och vridit på tösen har jag observerat följande: ett rejält skrubbsår på ryggen under ena vingen. ett mindre under den andra och trotts likstelhet i övrigt så ledar halsen aldeles för bra på en punkt aldeles nära där hals och kropp möts. inga sår i övrigt.

Jag misstänker vår klene ankhane. Jag är ny som ankägare och har kännt mig osäker på min bedömmning av honnom. Men jag har tyckt att han har varit hård på damerna, klen i konstruktionen och inte specielt smart. Men vad vet jag? Denne hane har pga hälta varit askild ifrån (men i samma rum som) flocken i nästan 3 veckor. Under tiden har honornas nackfjädrar växt ut igen, de såg rätt tufsiga ut ett tag. Jag släppte denne hane med flocken för ett och ett halvt dygn sedan och nu har jag en död hona.

Är det jag eller andriken som förlorat förståndet?

Efter imorse har jag 5 honor och 3 hanar varav 1 hane och 1 hona är bortlovad till klubben. (jag skulle aldrig sälja den klene till någon utan han får stanna här)Hanarna är just nu flyttade till en annan box medan jag listar ut vad jag skall göra. Jag kan ärligen säga att jag är mycket trött på denne klene andrik men vill höra vad ni tror kan ha hänt  innan jag gör något drastiskt.

Tack för all hjälp!
Karin
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 156

« Svara #1 skrivet: 10 feb 2010 kl. 13:29 »

Vill börja med att säga att jag förstår hur ledsen och stressad du känner dig. Förlust av blekingeankor känns alltid eländigt, man tycker sig inte ha råd med det.

Vad som har hänt kan jag inte gissa. Olyckor där ankor bryter halsen av sig har jag hört talas om, när de försökt fly undan rävattack, men det är knappast troligt att hon brutit nacken inne. Att en andrik, eller flera som är på henne samtidig, bryter nacken av en hona skulle kanske kunna inträffa. Men det är definitivt inget som brukar hända.

Men om en anka ligger död så är de andra gärna där och drar i den, så om hon låg konstigt och såg plockad ut så kan det vara den enkla förklaringen. (Har en gång varit med om att en gåshona dog under natten, henne hittade jag på morgonen tillsammans med den förtvivlade gåshanen. Han stog PÅ henne och försökte få kontakt med henne. Hon var platt, men jag är säker på att det inte var hannen som tagit henne av daga.)

Vad du ska göra kan jag inte riktigt råda. Känner du att den klena ankhanen inte är riktigt duglig, så tycker jag att du kan överväga att ta bort honom. (Men om han har med honas död att göra är nog ganska osäkert.) Man kan inte göra mycket annat än att gå efter vad som känns rätt i dessa lägen. En ankhane med klent förstånd gör kanske mer skada än nytta i genbanken, och hur det är ställt med honom är du mest skickad att avgöra. Prata med genbanksansvarig om du känner dig osäker.

Om du inte gett ankorna selén tycker jag att du ska börja med det, selénbrist kan ofta misstänkas när ankor eller gäss dör oförklarligt. Om inte annat så är det en bra förbyggande åtgärd inför avelssäsongen. Ge till exempel Tokosel, dosera per kilo enligt packsedelns rekommendation.

Obduktion kan vara för sent påtänkt, men annars är det ett bra sätt at försöka få redan på vad som ligger bakom dödsfallet.
Rutiner för att skicka in döda djur till SVA: http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Patologi/Doda-djur/
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines