Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 969 830 663
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Fråga hönspanelen  |  Sårskorpor under trampdynorna « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Sårskorpor under trampdynorna  (läst 121 gånger)
Fru67Phu
Frågeställare

: 5

« skrivet: 28 aug 2018 kl. 21:23 »

Har en flock gotlandshöns på 11 djur i varierande åldrar (2-9 år). Upptäckte nyligen i samband med behandling av fotskabb att flera av dem har runda svarta skorpor under trampdynorna, ca 7-8mm i diameter. De är symtomfria, dvs inga tecken på hälta eller smärta, normalt allmäntillstånd. Ser inte ut som någon svullnad eller böld under.
Underlag i hönshuset är hö på golv av målad "minirit"-skiva, som inte är fuktigt. På dagarna går de i hönsgård med jord (som ju absolut inte varit blöt eller fuktig denna sommar,) samt gräsunderlag.
Jag tycker det verkar vanskligt att ta bort dessa sårskorpor då det kanske blir ett öppet sår under som infekteras. Har därför lämnat dem utan åtgärd tills vidare.
Tacksam för information om tänkbara orsaker och lämpliga åtgärder.
(Kollat SVA´s hemsida och diverse andra länkar men där står bara om fotböld, och jag bedömer som sagt inte att mina höns har bölder, bara skorpor/krustor.)
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 307

« Svara #1 skrivet: 29 aug 2018 kl. 07:43 »

Vuxna höns har en liten trampdyna under foten, det låter som att det kan vara den.
Fru67Phu
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 29 aug 2018 kl. 20:35 »

Tack för svaret.
Gick ut och kollade hönsfötterna igen för att se om det kan ha varit trampdynor jag sett, men det är det inte. De vuxna hönsen har en trampdyna mitt under foten, ca 1,5 cm i diameter med skrovlig yta, hudfärgad eller litet grå.
Förra gången jag kollade var ca 10 dagar sedan i samband med tredje fotskabbsbehandlingen. Då hade uppskattningsvis ca hälften av hönsen välavgränsade, kolsvarta knappliknande förändringar under trampdynorna på ena eller båda fötterna.
Idag var det bara en höna, den äldsta och tyngsta hönan, som har förändringarna kvar, men de har blivit mindre och är nu ca 5mm i diameter.
Vi har behandlat alla hönsen med tjärsalva (hemgjord av bivax, ekologisk rapsolja och trätjära), tre gånger med 1-2 veckors mellanrum. Detta är enligt min erfarenhet mycket effektivare än vaselin eller paraffinolja mot fotskabb. Kanske har den behandlingen varit effektiv även på förändringarna under trampdynorna. Vi har inte ändrat något annat i hönshållningen.
Intressant att höra om någon annan har gjort liknande observationer.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 530

« Svara #3 skrivet: 31 aug 2018 kl. 23:32 »

Jag har haft höns i många herrans år, men jag känner inte igen din beskrivning. Förmodligen inget att bry sig om om det inte blir värre.
Fru67Phu
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 1 sep 2018 kl. 19:59 »

Tack för era svar. Jag tänker köra en omgång till med tjärsalvan på den höna som fortfarande har förändringar, trots att det sannolikt inte är något att oroa sig för.
Har även grävt om jorden i hönsgården nu när vi äntligen fått regn, så då blir underlaget mjukare. Om det är någon form av skavsår pga hårt underlag så kan det ju bidra till läkning.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines