Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
2 988 838 673
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Fråga hönspanelen  |  Slakt-stress « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Slakt-stress  (läst 118 gånger)
Mimmi Poijes
Frågeställare

: 57

« skrivet: 5 apr 2019 kl. 17:03 »

Hej!
För att inte stressa hönsen i flocken och jaga runt med håven för att urskilja ett djur har vi gjort såhär: kvällen innan, när de sitter och sover, har vi plockat det eller de djur som skall slaktas, i en rymlig låda där de sen får tillbringa natten. Tidigt på morgonen går vi sen ut och nackar dem. Min fråga är: blir detta stressigt för djuret i lådan eller är det ok och hur gör annars ni som är proffs? Har kinda sedan 2014.
Charlotte Egman
Hönspanelen

: 63

« Svara #1 skrivet: 6 apr 2019 kl. 08:40 »

Proffs vill jag inte påstå att jag är,  men vi brukar också hämta dem när de satt sig på pinnen för natten. Skillnaden är att vi ofta slaktar direkt på kvällen, då slipper vi lådan.
Mimmi Poijes
Frågeställare

: 57

« Svara #2 skrivet: 6 apr 2019 kl. 09:48 »

Tack charlotte!
Vi måste stå utomhus och utan belysning. Därför gör vi det under dagen. Jag har också känt tvekan för att ha dem i lådan. Att de skall känna stress därinne... idag ställde jag mig på plats när jag öppnade luckan och tog tuppen i fråga när han skulle gå ut. Han var rätt överraskad och hela proceduren tog nog mindre än 1 min. Kanske mindre stress då?
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines