Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Välja ras? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Välja ras?  (läst 946 gånger)
Carolina Theen
Frågeställare

: 6

« skrivet: 21 feb 2010 kl. 22:03 »

Jag har funderat länge på att skaffa höns och har nu bestämt mig för att göra det. Känner att jag vill ha en lantras, jag vill samtidigt hjälpa till att bevara de svenska raserna. Frågan är bara vilken? Bor i Bohuslän så ett "naturligt" val känns som Bohuslän-Dals svarthöna eller kanske Orusthönan som finns i ännu färre ex. Men så läste jag på Rödlistan att det finns väldigt få Gammalsvensk Dvärghöna så då är den att alternativ också.

Vilken ras rekommenderar ni till en nybörjare? Och hur svårt är det att hitta djur till salu av dessa? Vill ha djur med genbanksintyg eftersom tanken är att jag själv ska kunna gå med i genbanken.

En annan fråga som inte har någon betydelse för valet av ras utan mer intressant att veta, ungefär hur stora är äggen hos de tre raserna?

Tacksam för alla svar!

MVH // Carolina
Charlotte Egman
Hönspanelen

: 47

« Svara #1 skrivet: 26 feb 2010 kl. 10:46 »

Hej!

Jag har ingen personlig erfarenhet av någon av de tre raserna du nämner, men jag kan i alla fall plocka fram följande fakta:

Både Orusthönor och Bohuslän-Dals svarthönor lägger ägg på ca 45-50 gr enligt rasramen.
Gammel svenska dvärghönans ägg väger ca 35 g.

Vilken ras du väljer spelar nog mindre roll - alla tre behöver fler bevarare och alla tre är tåliga trevliga lantraser!
Jag gissar att det går att få tag på kycklingar av alla tre raserna under sommaren, framför allt om du tar kontakt med en uppfödare redan nu!
Värpfärdiga hönor är säkert väldigt svårt, mer exakt svar om tillgång på djur får du av de genbanksansvariga för resp. ras!

Lycka till!
//Charlotte
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #2 skrivet: 26 feb 2010 kl. 23:01 »

Jag tycker det är väldigt bra att du väljer EN ras! Allt blir så mycket lättare och säkrare då. Precis som Charlotte skriver så är de tre alternativen alla i behov av fler bevarare. Jag vill råda dig att själv välja den ras som du känner mest för.

Alfred Lagergrén skrev så här i "Sverges Hönstidning" februarinumret 1887: "Att på uppmaning af begynnare för dem välja en ras, är ungefär som att välja en hustru för någon annan, det går ej att lita på andra i sådan angelägenhet."
Carolina Theen
Frågeställare

: 6

« Svara #3 skrivet: 2 mar 2010 kl. 15:58 »

Hej och tack för svaren!

Det verkar vara som jag misstänkte att var och en får hitta sin egen favoritras. Skönt att ni inte avråder en nybörjare från någon av raserna i alla fall. Tror jag har en ras det lutar åt så nu längtar jag tills all snö är borta så man kan börja bygga!

MVH //
Carolina
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines