Fråga hönspanelen!

Välkommen Gäst.
För att ställa en fråga, logga in eller registrera dig som ny användare.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
1 094 inlägg i 276 ämnen av 280 användare
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Fråga hönspanelen  |  Släckt kalk « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Släckt kalk  (läst 280 gånger)
Gunilla Forssell
Frågeställare

Antal inlägg: 5

« skrivet: 18 Maj 2010 kl. 11:50 »

Ä det släckt kalk man använder vid målning i hönshus. Läste också att man kan blanda kalk i sandbadet vid misstanke om ohyra. Jag har en kyckling som fått sår i nacken av kliande tror jag. Så jag tänkte blanda kalk i sandbadet.
Jag handlade på Granngården och sa vad jag skulle ha det till. När jag kom hem och läste på säcken att det är farligt vid hudkontakt, inandning etc så kändes det inte som att jag ville blanda det i badet.
Jag tänker skura hönshuset senare i sommar och måla med kalk. Är det släckt kalk man använder då? Och hur blandar man?

Loggat
Ronny Olsson
*Hönspanelen

Antal inlägg: 167

« Svara #1 skrivet: 18 Maj 2010 kl. 18:27 »

Ja "målarkalk" eller släckt kalk är det som gäller. Om inte förr så vattensläcks kalken när man blandar i vatten. Det är lite svårt att få kalkvatten att fästa, säskilt på trä. Och så blir det inte så vitt. En lösning är att i stället för kalk använda krita. Man kan blöta ut och blanda krita med vatten och lite tapetklister och måla. Det fäster bättre och blir kritvitt.

Jag vet inte var du fått det ifrån att blanda kalk i hönsens sandbad. Jag har inte stött på det rådet. Däremot använder många aska som blandas med sand/jord.  
Loggat
Gunilla Forssell
Frågeställare

Antal inlägg: 5

« Svara #2 skrivet: 18 Maj 2010 kl. 18:53 »

På sidan 107 i Höns Karin Neuschutz mfl så står det om att blanda kalk i sandbadet.
Loggat
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till: