Fråga hönspanelen!

Välkommen Gäst.
För att ställa en fråga, logga in eller registrera dig som ny användare.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
1 095 inlägg i 276 ämnen av 281 användare
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Värpning, ägg och slakt  |  Konstig äggvita? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Konstig äggvita?  (läst 373 gånger)
Mona Laurell
Frågeställare

Antal inlägg: 7

« skrivet: 18 Mar 2010 kl. 21:49 »

Jag har haft Hedemorahöns nu i lite mer än ett år... Det har av olika anledningar skett ett generationsskifte i hönshuset, och nu har de yngre hönsen (snart ett år gamla) börjat värpa och värper som tokiga. Dock är en del av äggen lite konstiga. Äggvitan närmast gulan är lite geléartad och tjock. Äggen smakar helt OK och jag äter dem ändå och mår finfint... Men de ser lite konstiga ut... Är det någon som vet vad det är för "fel" på dem? Är det något hönsen äter som inte är bra?
Loggat
Ronny Olsson
*Hönspanelen

Antal inlägg: 167

« Svara #1 skrivet: 21 Mar 2010 kl. 18:28 »

Låter i mina öron som ett helt normalt färskt ägg, men det har du väl sett tidigare om hu haft höns i ett helt år? Om det inte är så här det ser ut, hur menar du då?

* färskt_ägg.jpg (74.97 KB, 451x329 - visat 20 gånger.)
Loggat
Mona Laurell
Frågeställare

Antal inlägg: 7

« Svara #2 skrivet: 21 Mar 2010 kl. 21:51 »

Låter i mina öron som ett helt normalt färskt ägg, men det har du väl sett tidigare om hu haft höns i ett helt år? Om det inte är så här det ser ut, hur menar du då?

Det är precis så det ser ut. Men under hela hösten så var det inte ETT ENDA ägg som såg ut så där! Det började nu efter vinteruppehållet och när kycklingarna kom igång. Jag har aldrig sett det tidigare.
Tusen tack för det informativa svaret! Skönt att veta!
Hur länge ska ett ägg ligga innan det blir "normalt" då?

Hälsn. Mona
Loggat
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till: