Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Vikter avviker från rasram « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Vikter avviker från rasram  (läst 937 gånger)
Gamina
Frågeställare

: 6

« skrivet: 25 mar 2010 kl. 08:49 »

Min besättning startades förra året och bestod då av 2 hönor och en tupp. Hönornas storlek var olika och vid nyår så upptäckte jag att den ena var VÄLDIGT stor och den andra lite liten. Min mastodont höna väger 7 hg mer än normala viktintervallet för rasen den andra damen väger 2 hg mindre. Djuren kommer från olika besättningar och har givetvis genbanksintyg.
Frågan är hur mycket ska man bry sig om enstaka indiivider i det här avseendet? I den kull med kycklingar jag har efter dem så är alla hondjur lika i storlek trots att de har dessa olika stora biologiska mödrar (tuppar har jag enbart efter den mindre hönan och de är vad jag tror är normala i storlek för sin ålder).
Hur ska man se på viktintervallen? Ska man se dem mer som en rekomendation om ett medelvärde för besättningen eller ska man titta strikt på dem för varje enskilt djur?
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #1 skrivet: 26 mar 2010 kl. 19:02 »

Det låter ju som om det är väldigt stor skillnad på dina båda hönor. Om jag minns rätt så är det gotlandshöns du har. I så fall får jag det till att din ena höna väger 1,8 kg och din andra väger 3,2 kg. Och båda är fullvuxna. Stämmer det?
Gamina
Frågeställare

: 6

« Svara #2 skrivet: 26 mar 2010 kl. 19:15 »

Du minns helt rätt om rasen och ja det är väldigt stor skillnad på hönorna. Vikten 3,2 kg kommer egentligen inte från vägningen vid nyår (då fick jag det till 3,05 kg) utan från när jag var hos veterinären med henne häromdagen. Jag tror inte vågen visade fel vid nyår utan problemet var att damen inte ville sitta still medans jag vägde så det var svårt att läsa av en axakt siffra.
Båda djuren är fullvuxna den mindre 1 år och 2 månader vid nyår och den större 4 år och 7 månader vid samma tid. De kommer från olika besättningar. Den större hönan är enligt uppgift klockren i utseendet för en gotlandshöna (förutom storleken då).
Nu planerar jag inte att sluta avla på min stora höna för hon ger som sagt vad som verkar vara normalstora djur (ungdjuren är nu 6,5 månder) och jag har sett en annan gotlandshöna som var ännu större än min så det kan inte vara helt ovanligt. Därav min fråga om man ska titta på individer eller på besättningen.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #3 skrivet: 26 mar 2010 kl. 23:28 »

Nu planerar jag inte att sluta avla på min stora höna för hon ger som sagt vad som verkar vara normalstora djur (ungdjuren är nu 6,5 månder) och jag har sett en annan gotlandshöna som var ännu större än min så det kan inte vara helt ovanligt. Därav min fråga om man ska titta på individer eller på besättningen.

Om du frågar så, så får svaret bli att man i första hand bör se till besättningen. Att enstaka hönsindivider kan väga ett par hekto mer eller mindre än vad som står i rasramen tycker jag kan vara acceptabelt. Jag tycker dock att du bör försöka hålla en för rasen normal viktvariation genom att gallra bort ungdjur om de avviker mycket i vikt från sina kullsyskon. Och framför allt välja tuppar av medelvikt.

Jag förutsätter att du har kontakt med genbanksansvarig Hans Falk. Om inte, så tycker jag du ska prata igenom detta med honom.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines