Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Media
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 757
ämnen
457
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Ankor och gäss
|
Blekingeankor tappar fjädrar
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Blekingeankor tappar fjädrar (läst 789 gånger)
Karin H
Frågeställare
: 14
Blekingeankor tappar fjädrar
«
skrivet:
8 apr 2010 kl. 19:31 »
Hej igen!
Mina blekingeankshonor har under 3-5 dagar tappat nästan alla sina långa fjädrar på vingarna. En flaxade med vingarna när jag kom in till dom ikväll och hon såg riktigt ynklig ut. Resten av fjäderdräkten är det inget fel på och hanarna ser helt normala ut.
Vad händer och vad kan jag göra?
Tills för lite över en vecka sen var det öppet mellan dem och hönsen. Men när en av hönerna gjorde ett kort försök att ruva blev hönsen plöttsligt mycket agresiva mot ankorna och jag fick stänga mellan dom.
Kan det vara stress efter att hönsen har jagat dem?
Några dagar efter att jag särat på dem började fjädrarna att falla.
Ankorna började lägga ägg i slutet av december och i januari, februari gav sex ankor mig sex ägg om dagen. Sen två veckor tillbaks får jag inga ägg alls.
Kan dom fått för sig att rugga på våren?
Ohyra? Dom badar.
Sjukdom?
Näringsbrist?
Dom äter lika delar havre, korn och vegetariskt allfoder. Dom får matrester, snäckskal och selen. Dom är glupskare än de varit sen i höstas och dom är rejält stora.
Nån som vet vad jag kan göra för att få tillbaks ägg och fjädrar?
MVH
Karin
Anna Bergström
*Hönspanelen
: 156
SV: Blekingeankor tappar fjädrar
«
Svara #1 skrivet:
10 apr 2010 kl. 08:43 »
Det låter som att de har tagit sig en liten semester. Helt fel såhär års när avelsäsongen borde starta, men om de har värpt hela vintern så kanske de behöver det. Tror inte att det är stress, ohyra eller någon brist. Håll ett vakande öga över dem bara och låt dem äta gott och bada, så är de nog snart igång igen. Eller vad tror ni andra?
Har de inte fått selén regelbundet under vintern så ge dem det, selénbrist är en av de vanligaste orsakerna till problem när det gäller ankor och gäss.
Bäst är om ankor och höns slipper bo ihop under avelssäsongen, det är åtminstone min erfarenhet.
ps. Jag har också ankor utan långa vingpennor nu, men är osäker på när de tappades. De ruggade i höstas och har haft värpledigt i vinter. Kanske ryker en del fjädrar under parningsbestyren?
Karin H
Frågeställare
: 14
SV: Blekingeankor tappar fjädrar
«
Svara #2 skrivet:
10 apr 2010 kl. 13:26 »
Tack för det lugnande svaret!
Ja semester får de gärna ta, bara de inte är sjuka. De har ju ändå kämpat på rätt länge med äggläggningen i år redan, trotts mina försök att få dem att lugna sig.
Jag har själv hoppats att det var någon form av konstig mini ruggning eftersom mina ankor verkar ha varit lite förvirrade om årstiden redan tidigt på året.
Även hanarna tappar nu endel långa fjädrar men inte alls på samma sätt som töserna.
Parat sig har de ju gjort lika länge som de lagt ägg. Så¨det är klart att det måste också slita.
Selen har de fått varje dag enligt anvisning på burken sen i mitten av februari.
Dom är otroligt glupska och badsugna.
Från min oro i höstas då ankorna var något rymmningsbenägna måste jag nu bara berätta att råden jag fick då funkade jättebra. De är otroligt lättvallade djur. Öppnar jag bara alla grindar och dörrar och håller mig undan så springer de glatt kvackande både ut och hem.
Åter igen tack för all hjälp, då avvaktar jag.
MVH
Karin
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------