|
Pernilla W
Frågeställare
: 11
|
 |
« skrivet: 8 apr 2010 kl. 21:11 » |
|
Vi har Åsbohönor som ruvar flitigt varje år. De ruvar i flyttbara reden som vi flyttar till ett lugnt ställe på kläckningsdagen. När kläckningen är klar flyttas hönan med sina kycklingar till ett kycklinghus med tillhörande "utegård". Där får hon bo tills hon själv bestämmer sig för att flytta in till hönshuset igen. Det kan bli 3-6 veckor, med redan efter någon vecka så öppnas gården så de kan gå fritt med de andra hönsen i trädgården.
Vi har idag 9 hönor och 2 tuppar. Det kan bli ganska häftiga "uppgörelser" ute i trädgården om två kycklingmammor stöter på varandra. Och ibland så muckar någon av dem ihärdigt med samma höna. Och de kan även vara ganska tuffa mot varandras kycklingar. Framförallt blir det alltid bråk när de flyttar in i hönshuset igen och skall upp på sittpinnarna (har många nu, nästan en till varje höna). Skulle någon kyckling komma fel så blir den nästan lynchad. Min fundering är om det vore bättre att de fick bo kvar i hönshuset hela tiden. Samtidigt tycker jag att huset är för litet när flera hönor har en flock kycklingar var. Hönshuset är bara 10 m2. Utegården är 20 m2, men de går alltid fritt ute. Solen går ju upp så tidigt på sommaren och jag blir stressad av att veta att de förmodligen varit vakna flera timmar längre än jag och hunnit komma i bråk innan jag är nere och öppnar luckan. Kanske skulle sätta upp rullgardiner i hönshuset ;)...
Skulle gärna höra hur ni andra har det i kycklingtider.
|
|
|
|
|
|
Värmdö Anna
Frågeställare
: 42
|
 |
« Svara #1 skrivet: 9 apr 2010 kl. 19:00 » |
|
Ojoj. Nu ar jag orolig. Har två ruvisar just nu med beräknat kläck datum 19 och 21 april. Har totalt 10 djur på 5 kvadratmeter hönshus. Hönsgården är dock på 120 kvm (sen har de totalt fritt när vi är hemma).
När du skriver om dina problem med kullarna så undrar jag hur det ska gå för mig. Lyste äggen hos båda hönsen och det är liv i samtliga 22 ägg.
|
|
|
|
|
|
Anna Bergström
*Hönspanelen
: 156
|
 |
« Svara #2 skrivet: 10 apr 2010 kl. 09:03 » |
|
Hönsmammornas uppgörelser har helt försvunnit sedan jag slutade att skilja av ruvande hönor och nya kullar. Tvärtom, mammorna sköter sina kycklingar kollektivt och det fungerar bra.
Men visst blir det rörigare! En och annan höna lämnar sina ägg när det börjar pipa under grannen (fast det är faktiskt ovanligt numera). Vissa hönor tröttnar på kollektivfamiljen efter bara ett par veckor, börjar värpa och ligger snart och ruvar fram en ny kull. Och ibland känns det som att alla hönorna litar att någon annan har koll på kycklingarna. Men på det stora hela så fungerar det utmärkt och jag kan inte komma ihåg att en enda småtting har försvunnit trots att höns med kycklingar går helt fritt så snart de tar med kycklingarna ut.
Men det som fungerar för mig kanske inte känns optimalt för någon annan. Man får prova sig fram och hitta den lösning man själv tycker är bäst. Det gäller att ingripa när man tror att det behövs, men att låta djuren sköta det själva så mycket som möjligt – tycker jag.
|
|
|
|
|
|
Pernilla W
Frågeställare
|
 |
« Svara #3 skrivet: 12 apr 2010 kl. 19:07 » |
|
Hej Anna Bergström,
Menar du att alla dina höns och kycklingar bor kvar i hönshuset? Hur stort hus och hur många höns har du? Har du Åsbo? Och sista frågan; hur många kycklingar brukar det bli som mest samtidigt?
Vissa år har jag nästan alla hönor i olika stadier av moderskap samtidigt. Ett år hade tupparna sällskap av 1 höna, resten var upptagna av ruvande/kycklingar.
Tror att jag skall testa och låta första ruvhönan bo kvar i huset. Har haft i bakhuvudet att det kanske är det att jag skiljt dem åt som gjort att detta "problem" har uppstått. Har bara tyckt att det varit så liten yta för dem att röra sig på. Uppstår problem så finns det ju liksom ingenstans att ta vägen.
|
|
|
|
|
|
Pernilla W
Frågeställare
|
 |
« Svara #4 skrivet: 12 apr 2010 kl. 19:18 » |
|
Hej Värmdö Anna,
Hönan som står högst i rang har aldrig problem. Problemen ökar ju längre ner i rangordningen hönan finns.
Skulle det bli för oroligt i hönshuset kan du bygga ett kycklinghus och ställa i hönsgården.
|
|
|
|
|
|
Värmdö Anna
Frågeställare
|
 |
« Svara #5 skrivet: 12 apr 2010 kl. 19:36 » |
|
Shit. Det är de två lägst i rang som ruvar. De är bara dryga halvåret och ruvar för fult.
Jag har ingen som plats alls att separera dem.
|
|
|
|
|
|
Värmdö Anna
Frågeställare
|
 |
« Svara #6 skrivet: 19 apr 2010 kl. 17:38 » |
|
Inte en fråga men kan inte låta bli att dela med mig av denna min kyckling glädje. Kom hem i dag (läs nu) och under en av våra ruv hönor så piper det för fullt. 6st helt ute 2 som håller på och kämpar samt 2 ägg som man inte ser något på än.
Vad galet skönt efter denna skit vinter. Helt sjukt lyckligt, tog en liten i handen och fick glädje tårar.
Nu önskar jag er andra kyckling lycka för det är detta det handlar om.
Hönan som nu blir mamma fyller 7 månader i morgon (20 april). Hennes kull syster ligger i ett annat rede och ska få om 3 dagar. Helt otroligt
Genbank Hedemora
|
|
|
|
|
|
Anna Bergström
*Hönspanelen
|
 |
« Svara #7 skrivet: 20 apr 2010 kl. 09:33 » |
|
Pernilla, Alla bor i hönshuset som är mer än 15 kvadrat men inte 20, skulle jag tro. Hönorna brukar frivilligt stanna inne en vecka innan de tar med kycklingarna ut. De är gotlandshöns, 12-14 hönor och 4-5 tuppar brukar de vara.
Numera får de inte så stora kullar, jag låter dem ofta ligga på 2-4 ägg, eftersom de är fullständigt ruvgalna – det finns ju en gräns för hur många kycklingar man kan hysa. Ibland får någon ha en lite större kull, det brukar gå bra det med. Ofta ligger 5-6 hönor och ruvar samtidigt. Hönor med ungefär jämngamla kycklingar brukar som sagt gå i grupp, 3-4 mammor med 8-10 kycklingar.
Min känsla av att det fungerar utmärkt har säkert lite att göra med att jag inte blir ledsen om någon lämnar redet innan alla ägg är kläckta, eftersom vi ändå får så mycket kycklingar. Det hade varit bättre om färre hönor fick större kullar, tycker jag, men hönorna har helt andra idéer..
|
|
|
|
|
|
Värmdö Anna
Frågeställare
|
 |
« Svara #8 skrivet: 23 apr 2010 kl. 20:35 » |
|
Ville bara säga att kull 2 kläcktes i dag. Hela 11 st små fjunisar Så har jag 19 små med 3 dagar mellan dem.
|
|
|
|
|
|
Pernilla W
Frågeställare
|
 |
« Svara #9 skrivet: 30 apr 2010 kl. 18:42 » |
|
Hej igen!
Har haft hårddiskkrasch här hemma, inte kul... Men nu är en ny dator igång.
Nu har jag en fundering, första ruvhönan kläcker nästa vecka och jag har ju tänk att låta henne gå kvar i hönshuset. Men hur gör man med maten till kycklingarna?
När de bott i kycklinghuset/gården så har de fått hårdkokt ägg blandat med havregryn, undulatfrön och lite krossad säd. Därutöver så har de haft tillgång till allfoder, någon frukt och gräset som gården står på, också blandsäd till hönan förstås.
Men om de nu skall gå med de andra hönsen så lär de ju inte få ha detta goa för sig själva så klart. Inne i hönshuset så har jag spånströ och det är hopplöst att hålla ev mat fräsch där eftersom det yr omkring när hönorna sprätter där i (ger blandsäden i ströet). Jag har all övrig mat och vatten hängandes för att undvika att det blir ofräscht.
Jag har ett kycklingutfodringshus (med öppningar som bara kycklingar kommer igenom) i hönsgården som de lite större kycklingarna brukar hitta in i när deras höna beslutat att flytta in till hönshuset igen. Men då är de ju "överallt" själva och följer inte hönan slaviskt.
Hur gör du Anna B, eller ni andra med för den delen, som håller era kullar tillsammans med övriga flocken, när ni utfodrar dem?
|
|
|
|
|
|
Anna Bergström
*Hönspanelen
|
 |
« Svara #10 skrivet: 1 maj 2010 kl. 10:47 » |
|
Nej lyxmaten, som även mina kycklingar trakterades med förr, fungerar inte så bra vid "laisser faire-uppfödning". Jag ser till att det finns allfoder och krossad säd och så lägger jag in grästorvor i hönshuset.
När flocken släpps ut i frihet passar jag eventuellt på att ge lite extra gott i hönshuset, som mammor och små får ha i fred eftersom resten av gänget försvinner åt alla håll när grinden öppnas.
|
|
|
|
|
|
Maria Eriksson
Hönspanelen
: 75
|
 |
« Svara #11 skrivet: 6 maj 2010 kl. 08:16 » |
|
Jag brukar försöka ha en matgömma för de små kycklingarna inne i hönshuset. En uppochner vänd strängkorg från en frysbox till exempel funkar jättebra. Spjälorna måste vara tillräkligt smala för att bara de allra minsta kycklingarna ska komma in. Där ställer jag en egen vattenbula till dem och lite undulatfrö eller annat gott jag bara vill ge till minisarna
|
|
|
|
|
|
Värmdö Anna
Frågeställare
|
 |
« Svara #12 skrivet: 8 maj 2010 kl. 07:20 » |
|
Höna nr3 för säsongen har just lagt sig. 10 ägg under henne nu. :-)
Här får kycklingar, höns och tupp vara tillsammans och helt fritt ute i det fria. Funkar kanon. Tuppen håller grannskapets katter borta. Vi har lite problem med kråkjävlar de är väldans nyfikna på kycklingarna, men de är livrädda för tuppen. :-)
Vi hade ett vilt slagsmål förra veckan, mellan tuppen och en kråka. Resultat 1 död kyckling, 2 skadade kycklingar, samt en död kråka. Tror tuppen lyckades "vingkippa" kråkan för den kunde inte flyga i vägg. Så gubben tog kål på fanskapet.
Av de 2 dunisarna som vart skadade så mår båda fint. En märker man inget på längre. Den andra är faktiskt rätt så ordentligt halt ännu. Men hänger med mamma höna och är lika pigg som sina syskon i övrigt.
Blir detta en höna för hon heta "Halta Lotta" så klart
:-)
Kackel på er alla Hoppas på värme snart Anna med kycklingar
|
|
|
|
|
|
Maria Eriksson
Hönspanelen
: 75
|
 |
« Svara #13 skrivet: 11 maj 2010 kl. 08:10 » |
|
En makabert men effektivt tips angående närgångna kråkor/skator och annat fanstyg. Om man få död på en, stauera exempel och häng upp den utanför höngården. Brukar hålla marodörerna borta en bra stund. Men kan i och för sig uppfattas som stötande för känsliga personer. Man får väl försöka hänga den i bakkant om man har sådana i närheten.
|
|
|
|
|
|
Pernilla W
Frågeställare
|
 |
« Svara #14 skrivet: 12 maj 2010 kl. 19:25 » |
|
Här kommer en rapport om hur det gått för oss!
Nu har det gått en vecka sedan kläckningen. Dagen efter kläckning gick hönan ut trots riktigt kallt blåsväder. Det var definitivt inget väder för små nykläckta. Jag var hemmifrån några timmar den dagen och när jag kom hem så var alla utom två kycklingar med henne. De var kvar inne i hönshuset. Den ena var så svårt nerkyld att den inte längre stod upp - låg på sidan med benen rakt ut. Den åkte ner i bh:n direkt. Sedan läste jag lusen av hönan och körde in henne och hennes pipande och frysande kycklingar och la de två bortkomlingarna under henne. Då gjorde hon sitt jobb faktiskt, för när jag tittade till dem senare så sprang alla kycklingar omkring välmående. Fantastiskt! Trodde inte att den ena skulle klara sig.
Det var sådana här saker jag var lite rädd för. Livet i en kycklinggård är väldigt trygg jämfört med stora hönshuset.
Och jag måste säga att vi inte ser någon större förändring i beteende - än. Kycklingmamman är tuff mot de andra hönorna. De får knappt gå på golvet i hönshuset, kommer de för nära så schasar hon iväg dem med huvudet före. Bara tupparna får komma nära. Det är definitivt inget kollektivt mammande!
Det är äldsta hönan som också är högst i rang som är först ut med ruvningen i år. Än har ingen annan lagt sig, men jag tänker även låta nästa få bo kvar i hönshuset. Så får vi se hur det går. Det kanske blir mer av det kollektiva då, när det inte är den ranghögsta. Kanske har mina hönor lärt sig detta lite aggresiva beteende genom åren?
Tack också för tippset Maria! om en nätbur inne i hönshuset. Har en sådan i ladugården faktiskt, skall sätta in den imorgon. Tupparna lär bli sura för det är de som fått i sig mest av det goda...
|
|
|
|
|
|