Fråga hönspanelen!

Välkommen Gäst.
För att ställa en fråga, logga in eller registrera dig som ny användare.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
1 095 inlägg i 276 ämnen av 281 användare
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Öppnade frågor  |  Smutsiga ägg « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Smutsiga ägg  (läst 343 gånger)
Pernilla W
Frågeställare

Antal inlägg: 11

« skrivet: 13 Apr 2010 kl. 22:13 »

När jag plockar in äggen så skrapar jag av ev mjuk avföring på ett mossigt träd utanför hönshuset. Om avföringen har torkat fast får den sitta kvar. Sedan lägger jag äggen i källaren (10 grader). När jag behöver hämtar jag in till köket/kylskåpet. Först när äggen skall användas så sköljer jag bort ev avföring i vatten.

Funderar på om jag borde göra på annat sätt. I kylen är det ju lite fuktigt och då kanske bakterier kryper igenom skalet. Dessutom är det kanske inte så smart att hantera hönskit i kökshoen.

Min man blev smittad av campylobacter för några år sedan och blev allvarligt sjuk. Var inte fullt frisk förrän efter ett halvår. Han hade tagit i hönsskit och sedan, utan att tvätta händerna, stoppat in en snus. Läkaren trodde att jag (hönsen är mitt ansvar) som vistas så mycket med hönsen/i hönshuset var imun då jag fått i mig små mängder (damm och annat) under lång tid.

Har hört att det inte är bra att tvätta äggen då den naturliga hinna som omger ägget/skalet är ett bra skydd mot bakterier. Därför har jag väntat med tvätten tills då ägget skall användas.

Hur hanterar ni andra era ägg?
Loggat
Charlie
Frågeställare

Antal inlägg: 8

« Svara #1 skrivet: 18 Apr 2010 kl. 18:03 »

Om jag får ett smutsigt ägg så torkar jag försiktigt av det smutsiga med fuktig trasa innan jag lägger in det i kylen, men ser äggen rena ut så läggs de in direkt.
Loggat
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till: