Fråga hönspanelen!

Välkommen Gäst.
För att ställa en fråga, logga in eller registrera dig som ny användare.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
1 094 inlägg i 276 ämnen av 280 användare
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Öppnade frågor  |  Varför har våra två flockar så olika vanor? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Varför har våra två flockar så olika vanor?  (läst 457 gånger)
Johanna S
Frågeställare

Antal inlägg: 7

« skrivet: 16 Apr 2010 kl. 11:18 »

Jag har en fundering när det gäller hönsflockar och deras olika beteende.
Har en genbanksbesättning av Svarthöns och min granne har genbank för Åsbo.
Under vintern som gick med mycket snö och kyla var mina Svarthöns ute i gården i princip varje dag. Var det extra ruskigt väder så gick de under sitt utetak, men ute skulle de vara! Grannens åsbohöns tillbringade större delen av vintern inne i hönshuset, trots att de hade fri tillgång till sin gård.

Ytterligare en skillnad jag lagt märke till är att mina Svarthöns gärna går in sent på kvällen. De sitter gärna kvar i sin gård en bit in på kvällen, självklart går de in innan det skymmer, men återigen jämfört med åsbohönsen som verkar gå in tidigt på kvällen?

Har någon en aning om vad som gör att flockarnas beteende skiljer sig så? Rasbundet? Flockbundet beteende? Väder och ljusförhållanden är ju likvärdiga i jämförelsen.

Själv tycker jag det är mycket intressant och skulle gärna vilja få höra era funderingar kring skillnaderna!

Mvh
Johanna Sareklint
Loggat
Ronny Olsson
*Hönspanelen

Antal inlägg: 167

« Svara #1 skrivet: 19 Apr 2010 kl. 06:04 »

Kan tänka mig att det ändå kan vara olika miljöer och rutiner som ger flockarna olika vanor. Det kan säkert också vara skillnader mellan raser. När det gäller våra lantraser så är de ju olika klimatiskt anpassade även om alla raserna är relativt härdiga.

Själv har jag åsbo precis som din granne och mina går också till ro ganska tidigt. Denna vinter med så mycket snö har de också varit ovanligt mycket inne.

Fler som har erfarenheter?
Loggat
Bengt Gustafson
Gäst

Antal inlägg:

« Svara #2 skrivet: 19 Apr 2010 kl. 21:50 »

Tycker detta är en hyperintressant fråga om eventuell skillnad
i beteende mellan raser/flockar

Kan det vara så att dina djur i huvudsak är unga djur?
Höns är som människor i detta avseende. Ungdomarna vill gärna vara betydligt längre ute på kvällen
Loggat
Johanna S
Frågeställare

« Svara #3 skrivet: 20 Apr 2010 kl. 09:33 »

Visst är det iintressant, och jag tycker att jag har ett bra tillfälle att kunna göra jämförelser med dessa skilda flockar.
Av mina 7 djur är tuppen äldst med 3 år, sedan två hönor på 2 år, och fyra unghöns som blir 1 år i sommar.
Åsbohönsen är lite äldre, kan inte säga på rak arm hur gamla, men säg att de äldsta är ca 5 år. De yngsta är nog 2 år.
Så en flock med yngre individer skulle kunna ge en flock som håller sig ute senare på kvällen?
Loggat
Bengt Gustafson
Gäst

Antal inlägg:

« Svara #4 skrivet: 20 Apr 2010 kl. 20:57 »

Det tvivlar jag på,men kanske med din sammansättning.
Min erfarenhet är att ungdjuren själva stannar kvar ute åtskilliga timmar efter att huvuddelen av flocken intagit sina sovpinnar.
Chansade på att du bara hade ungdjur,då  kunde det vara den enkla förklaringen
Loggat
Charlotte Egman
Hönspanelen

Antal inlägg: 31

« Svara #5 skrivet: 21 Apr 2010 kl. 12:13 »

Även mina Åsbo går in relativt tidigt tycker jag, men som sagt ungdomarna(de under 1 år) är ofta kvar ute ett par timmar längre än de övriga. I vinter - då vi även i Stockholm haft snötäcke i flera månader - så har mina inte gått ut, inte ens under sitt entrétak som gjort det snöfritt?!

Stundtals har jag haft problem med fukt i mitt hönshus - då har hönsen varit ute längre än vanligt innan de gjort natt - så jag tror att miljön i hönshusen kan påverka tiden de går in också! Sen varierar ju tiden de går in med årstiden så jag vet ju inte om det berodde på fukt eller säsong...

//Charlotte
Loggat
Johanna S
Frågeställare

« Svara #6 skrivet: 21 Apr 2010 kl. 22:34 »

Fukt tror jag inte var orsaken i detta fall, hönshuset var torrt och fint.
Känns som mina hönor är riktiga "ur-och-skur"-djur! Under vintertiden när de ibland fick gå ut i trädgården så tvekade de aldrig, trots snötäcket. Visst såg man att de inte gillade att gå i djup snö utan hellre föredrog våra upptrampade gångar.

//Johanna

* kackel.jpg (52.27 KB, 722x534 - visat 20 gånger.)
Loggat
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till: