Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Öppnade frågor  |  Vilket grönfoder på vintern? « föregående nästa »
Sidor: [1] 2
Författare Ämne: Vilket grönfoder på vintern?  (läst 6020 gånger)
Mona Laurell
Frågeställare

: 13

« skrivet: 4 jul 2009 kl. 22:26 »

Undrar vilket grönfoder ni ger era höns på vintern?
Jag har en grupp Hedemorahöns och jag tänkte spara lite gräsklipp torkat i kartonger och så har jag hängt upp nässlor i knippen att hänga in till dem, men det kommer ju inte att räcka som grönfoder tycker jag. Har läst att man ska ge dem grönkål, men jag har inte sått någon sådan, och jag har inte råd att gå och köpa grönkål på Hemköp precis... ;)
Och hö verkar så tråkigt och så "icke grönt" på något vis... Man vill ju ge dem något mer smaskigt liksom... :)

Vad fodrar ni era höns med för grönfoder på vintern????

Jag hade någon fundering på att köpa lusernstrå på Granngården? Är det bra eller dåligt?

Vore tacksam för tips och råd!
Ann Perdal
Frågeställare

: 12

« Svara #1 skrivet: 5 jul 2009 kl. 09:22 »

Nässlor är rik på vitaminer och mineraler. Jag har också gjort så att jag torkar nässlor i knippen för att sedan hänga upp i hönshuset. Efter ett par dagar återstår bara pinnarna kvar.  Nässlor binder upp nitrit så det man kan tänka på är att inte plocka nässlor i anslutning till en gödselstack. Jag torkar en hel del knippen av björk samt Rallarros/Mjölkört till andra djurslag här hemma. De smulor som jag sopar upp från golvet ger jag till mina hönor som de smaskar i sig på vintern. Annat grönt som mina höns får smaka lite av är överbliven grönt från hushållet.

Det enda jag känner till om Lucern är att detta ges till hästar som behöver extra protein. Det jag tror fungerar är ”lagom är bäst” vad gäller fodergivan och att man håller lite koll på hur det foder man ger påverkar.

Jag flyttar över denna fråga om "Vilket grönfoder på vintern?" till den öppna frågesidan så att alla kan dela med sig av sina tips.
ulleo
Frågeställare

: 7

« Svara #2 skrivet: 5 jul 2009 kl. 22:32 »

Jag är ny inom hönsvärlden men undrar om det går bra att ge hönorna hösilage på vintern?,har det till hästarna.
Mona Laurell
Frågeställare

: 13

« Svara #3 skrivet: 6 jul 2009 kl. 20:16 »

Tack för informativt svar och för att du flyttade över frågan till det öppna forumet!
Då hoppas jag på många fler bra tips! :)
Inga-Karin
Frågeställare

: 103

« Svara #4 skrivet: 8 jul 2009 kl. 15:32 »

Här torkas det nässlor, vitmåra, röd och vitklöver i jutesäckar. På landet växer det grönkål, som kan stå ute hela vintern. Vi slår också med lie mot ån och hänger upp på tork till vintern.
Halm och hö räfsar vi ihop på fältet där bonden har slått och låtit det ligga. Revor av foderärtor torkar också rätt bra.

På vårvintern slinker det mesta ner. Då är de inte längre så kräsna ;-) // I-K
Johan Nilsson
Hönspanelen

: 27

:
Linneskruv Ljungdala

« Svara #5 skrivet: 8 jul 2009 kl. 18:27 »

Det finns en risk med att ge höns hö eller annat torkat med långa torra strån.
Om de nu äter det (vilket jag inte sett) finns risken att höet sätter sig i krävan och fastnar där, vilket leder till död.

Om du har det till hästar (ensilage) som äter ute och hönsen går fritt ute äter de det de klarar. Om de är inne och inte har tillgång till annat grönt finns möjligheten att de äter det och därmed faran, som jag ser det.

Att torka nässlor och annat grönt som kan finfördelas är en god idé. Hö som innehåller mycket fröer, som ängshö, kan torkas och sedan skakar man ur fröna och ger till hönsen. Har du gräsmatta kan du torka kortklippt gräs och ge dem under vintern.

Majskorn och solrosfrö innehåller också mycket nyttigt i lagom mängd.

Om du ändå torkar grönt, glöm inte att torka bräken eller ormbunkar. De finfördelar du och lägger i redena under vinter/vår. Hjälper fantastiskt bra mot ohyra (alla vill ju inte använda Etotal).

Johan Nilsson
Värmdö Anna
Frågeställare

: 42

« Svara #6 skrivet: 9 jul 2009 kl. 16:05 »

Är hö farligt?
Jag är rätt ny med höns, och jag håller på och torkar eget hö för fulla muggar.
Tycker att det är för dyrt att köpa. Med tanka på hur mycket GRÄS det finns ute helt gratis nu. Har fått i hopp (torkat) 14 säckar (140 LITERS)  fint hö. det inne håller det mesta som man kan hitta på en äng; gräs, div blommor, klöver,ormbunkar osv osv.
Målet är 30 säckar  så jag kan ge dem en säck i veckan över vintern.

Ormbunkar i redena?? är det bra mot ohyra???? har en hel skog runt knuten med masa ormbunkar. ska jag torka dem och ha dem i förebyggande syfte????

:-) tycker det är jätte roligt att förbereda för vintern, men om mitt hö är farligt bränner jag upp det.  :-(
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #7 skrivet: 9 jul 2009 kl. 22:07 »

Hö ä inget hönsfoder! Det fungerar inte heller till ankor eller gäss. Precis som Johan skriver så kan höns haspla i sig gässtrån, om de inte har något annat grönfoder att välja på. De långa stråna bildar då liksom ett nystan i krävan och de löper stor risk att dö av s.k. hård kräva.

Om man under sommaren slår gräs som gått i frö eller vanliga brännässlor och hänger upp dem i knippen och torkar dem, tex på en luftig vind, så är detta ett bra vinterfoder till höns. Häng in hela knippen, så plockar hönsen i sig frön och prassliga blad. De långa, tråkiga stjälkarna blir då hängande kvar.  
« Senast ändrad: 9 jul 2009 kl. 22:15 av Ronny Olsson »
ulleo
Frågeställare

: 7

« Svara #8 skrivet: 10 jul 2009 kl. 08:32 »

Vilken tur att jag frågade! Tack för bra svar och en jättebra sida!! och nu får jag gå ut och plocka nässlor:)
Lone
Frågeställare

: 4

« Svara #9 skrivet: 1 aug 2009 kl. 22:42 »

Jeg bruger kaninpellets, som lægges i blød i vand :-)
Hønsene elsker det!

Mine høns lærer at spise det, fra de er kyllinger. Det er både sundt for dem... og giver beskæftigelse!
Eva
Frågeställare

: 2

« Svara #10 skrivet: 19 nov 2009 kl. 15:16 »

Hej!
Läste med intresse inläggen om grönt foder till hönsen. Själv brukar jag halvera ett stort kålhuvud till dem. Det är både nyttigt och ger sysselsättningl.
Inga-Karin
Frågeställare

: 103

« Svara #11 skrivet: 19 nov 2009 kl. 19:21 »

Hej!

Fortfarande finns här äpplen, aronia och rönnbär att tillgå. Kål har inte mina visat något större intresse för, tyvärr. Lika var det med grönkålen i fjol, men senare under vintern dög även det. Övrigt torkat bjuds senare, när det blir kallare och snö på backen.

Hälsningar från ett novembermörkt Mälarlandskap i Kolbäcksådalen.
Bengt Gustafson
Gäst

:

« Svara #12 skrivet: 20 nov 2009 kl. 20:08 »

Eftersom Luzern var på tapeten i början av denna tråd vill
jag delge min erfarenhet;
Jag har ett par gånger köpt lucernpellerts som jag
blandar den med vetekli och majs  till drav/blötfoder
Ibland även kasserat "bak"- mjöl från hushållet.
Det funkar bra
Men jag uppfattar att hönorna inte har lucern så högt
på sin prioritets-lista,eftersom de knappt äter alls om jag bara har uppblött lucern i matskålen.
Eller varit för snål med med mjöl och kli i blandningen
patrick
Frågeställare

: 3

« Svara #13 skrivet: 21 nov 2009 kl. 23:58 »

här gillar alla både höns, gäss och ankorna morötter... bra då vi har flera ton :D   fast de va igentligen till hästarna... men det räcker till alla :)
Susanne
Frågeställare

: 17

« Svara #14 skrivet: 1 dec 2009 kl. 13:25 »

Jag ger mina majs på burk nu när det är kallt. Sen om det ska få något gottgott så delar jag en vattenmelon till dem. Annars får dom hönsfoder och hel havre, sallad, riven morot, bröd, pasta, ris, potais mm.

Sidor: [1] 2
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines