Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Ska jag välja genbankshöns? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Ska jag välja genbankshöns?  (läst 871 gånger)
TinaJu
Frågeställare

: 10

« skrivet: 5 maj 2010 kl. 02:42 »

Jag har betsämt mig för en lite flock med "Skånsk Blommehöna" och jag vill vara säker på att de är från en genbank (renrasiga) . Om jag väljer den vägen tänker jag rätt då  -mitt huvudsyfte är inte egentligen att föda upp kycklingar men då utnyttjar jag ju genbanker för att få det jag vill ha! Sedan om jag får kycklingar någon gång hur avvyttrar jag dem? Och ännu värre om jag får en massa tuppkycklinga, hur gör man då? Ni förstår vart jag vill komma, avliva vet jag inte om jag kommer att klara annat än om de är sjuka och lider. Alltså, är jag en snyltare på dem som föder upp höns i genbanker? 
Tina
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 75

« Svara #1 skrivet: 6 maj 2010 kl. 07:59 »

Hej Tina!

Kul att du är intresserad av lantrashönsen och inte tycker jag väl att du är någon snylltare för att du vill ha tag på lite djur.

För att vara säker på att man får renrasiga lantrashöns oavsett sort tycker jag att man ska ta kontakt med genbanksansvarige för den ras man är intresserad av och denne kan hjälpa till med kontaktuppgifter. När man köper från en genbank får man med ett genbanksintyg på de djur man köper och det är "kvittot" på att det är renrasiga djur som man kan spåra ända tillbaka till ursprungsdjuren.

Huvudsyftet är nog inte riktigt att varken föda upp kycklingar eller sälja djur för någon av genbankerna, men det är trevliga biefekter av att vara hönsägare....

När/om man får kycklingar kommer statistiskt 50% av dem vara tuppar och det är helt orealistiskt att tror att alla ska få ett långt och lyckligt liv. Även om inte du kan/vill slakta tycker jag att du måste skaffa dig en reservplan. Dvs om du får kycklingar och då troligen för många tuppar vem känner du som skulle kunna ta bort dem åt dig. Hönorna kommer att lida om du har för många tuppar samtidigt. Däremot bör man absolut ha fler än 1 tupp kvar i flocken.

Nu har du ju tur i oturen att just Blommehönan är väl inte känd som någon stor ruvare bland lantrashönsen och genbanksansvarige kan ju till och med hjälpa till att ge förslag på linjer med väldigt låg ruvprocent så slipper du det mesta "problemet" med kycklingar och överskottstuppar.

Vidare tycker jag helt klart att har man nu skaffat sig riktiga genbanksdjur så hoppas jag att du ansluter din flock till genbanken också för då kan du i din tur sälja eventuellt överskott med genbanksintyg. Då kan man verkligen inte på något vis säga att du är en snyltare.
« Senast ändrad: 11 maj 2010 kl. 08:02 av Maria Eriksson »
TinaJu
Frågeställare

: 10

« Svara #2 skrivet: 6 maj 2010 kl. 09:37 »

Tack Maria!

Nu känner jag mig styrkt i mitt tänk! Ett av skälen till just "Blomme" är att de föruom att de kommer från mina hemtrakter är just det att de inte är så ruvningsbenägna. Bra tips om att se efter en linje som inte är så ruvningsbenägen dessutom. En annan fråga -visst är det bra med lite olika åldrar på sina hönor så att jag inte börja med kycklingar/unga hönor endast? Max antal i min flock tänker jag mig 5-6 hönor.
Ser verkligen fram emot sommaren och att ha en lite flock runt mig i trädgårdenså nu ska jag ringa och höra om någon har överskott!     
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 75

« Svara #3 skrivet: 11 maj 2010 kl. 08:06 »

En dröm flock att få tag på är i mitt tycke lite blandade åldrar. Det gör inget om någon höna skulle vara rent ut gammal. De tillför andra saker än maxproduktion av ägg, tex visdom!

Men i det verkliga livet får man oftast vara nöjd med det man får och det kan vara allt från en bunt 8 veckors kycklingar till några få mycket ålderstigna madamer........

Lycka till med hönsandet!
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines