Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Media
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 757
ämnen
457
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Raser, bevarande och genetik
|
Hönor och tupp från samma kull?
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Hönor och tupp från samma kull? (läst 1036 gånger)
TinaJu
Frågeställare
: 10
Hönor och tupp från samma kull?
«
skrivet:
18 maj 2010 kl. 22:13 »
Hej!
Nu har jag äntligen fått tag på en besättning av "Blomme" där en höna ligger och ruvar och jag har tingat kycklingar till min första flock! Nu undrar jag om jag ska ta en tupp från samma kull eller bör jag hämta honom någon annanstans?
Tina
Maria Eriksson
Hönspanelen
: 75
SV: Hönor och tupp från samma kull?
«
Svara #1 skrivet:
24 maj 2010 kl. 14:32 »
Skulle säga att det finns fördelar och nackdelar både med att ta alla avelsdjur från samma besättning eller att blanda från flera.
På plussidan för att blanda besättningar finns det uppenbara att du får naturligtvis in en bredare genetisk bas att börja med och behöver då verkligen inte vara oroliga för att avla på din flock under lång tid framöver. Framför allt inte ifall du har flera tuppar i flocken. Något man alltid helst bör ha i vilket fall som helst.
På minussidan vet du aldrig ifall de olika besättningarna "tål" varandra. Det är alltid en liten lottdragning att ta djur från olika ställen. Har man otur kan den ena flocken smitta ner den andra med något otrevligt. Detta trots att båda är så friska och fina så, var för sig.
Så med andra ord tar du alla djur från samma besättning vet du att du säkert får en stabil och fungerande flock där alla tål varandra. Men du får en lite smalare genetiskbas att starta med. Detta är dock vanligen inget problem i sig. Särkillt inte ifall ursprungsflocken haft många tuppar.
Så ta det du får tag på är mitt råd, det blir nog bra vilket som. Särskillt ifall du fått tag på blomme från en ruvningsvillig flock ska du vara rädd om de generna.
TinaJu
Frågeställare
«
Svara #2 skrivet:
24 maj 2010 kl. 17:49 »
Tack Maria!
Jag kommer bara att ha en tupp för min flock blir en minigrupp på 4-5 hönor och då räcker det väl med en? Ursprungsflocken har bara en tupp...Jag hade aldrig tänkt på sjukdomsrisk och att de ska tåla varandra utan tänkte mest ur avelssynpunkt. Mitt läge är lite armt eftersom det här i Stockhlmstrakten är svårt att få tag på Blomme och de som har har så få. Nu håller jag tummarna att hönmor ruvar klart! Alltså, jag behöver -kortsiktigt iallafall inte oroa mig för tuppen!
Ronny Olsson
*Hönspanelen
: 250
«
Svara #3 skrivet:
24 maj 2010 kl. 22:26 »
När det gäller blomme så är det viktigt att återställa ruvförmågan. Det kanske låter konstigt, men både tuppar och hönor bär på anlag som påverkar avkommans ruvlust. Du bör absolut prata med genbanksansvarig. Jag ska uppmärksamma honom på den här frågan, eftersom han är med i Hönspanelen.
TinaJu
Frågeställare
«
Svara #4 skrivet:
25 maj 2010 kl. 17:33 »
Hej Maria!
Jag har haft mailkontakt med Jan angående Blomme här i Stockholmtrakten. Han får gärna kontakta mig över min privata mail; tinajustus@hotmail.com!
Tina
Jan Perdén
Hönspanelen
: 9
:
Sjöbo
«
Svara #5 skrivet:
26 maj 2010 kl. 08:14 »
Hej Tina, precis som Maria skriver så är det både för och nackdelar med djur från samma besättning. Oftast är det mycket enklare att köpa djur från en besättning och har du nu lyckats få djur från en besättning med bra ruvanlag, så tycker jag absolut inte att det finns någon anledning att välja tupp från någon annan besättning.
Mvh
Jan Perdén
Genbanksansvarig Skånsk Blommehöna
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination: