Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Media
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 757
ämnen
457
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Skötsel, miljö och utfodring
|
Frågor om mat och dyl.
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Frågor om mat och dyl. (läst 848 gånger)
Susanne
Frågeställare
: 17
Frågor om mat och dyl.
«
skrivet:
20 maj 2010 kl. 16:12 »
Hjälp mig nu snälla hönsvana människor. Jag har blivit av med en höna som låg död i hönsgården för en vecka sedan. Hon hade trillat knallfall rakt fram och.... ja dött. Jag såg inget yttre fel på henne och hon var fin i fjädrarna, röd i kammen och hade dagen innan lagt ett felfritt ägg. Hon var ca 3 år och jättepigg. Dör höns bara så där... eller har jag gjort något fel med henne? Känner mig som värsta djurägaren. :(
Sen igår så såg jag att en av mina hönor står och kippar efter andan och väser/skriker. Jag har en spruta med matolja i beredskap som tur var då jag tog hönan och hälde lite olja och masserade sedan försiktigt krävan som var stenhård. Jag ger dem hönsfoder, hel havre och korn samt gräsklipp. De har fri tillgång till snäckskal och går ute i en jättestor gårde med blandat underlag.
Finns det något jag gör fel tror ni. Finns det någon växt som kan vara giftig för dem. I hägnet växer lupin, brännässlor, gräs mm. Finns det någon "dold" sjukdom som tar död på dem då det ser helt pigga och friska ut. Jag blev av med en höna i höstas också som också bara låg där död utan förvarning.
Vad tror ni?
Ronny Olsson
*Hönspanelen
: 250
SV: Frågor om mat och dyl.
«
Svara #1 skrivet:
24 maj 2010 kl. 22:54 »
Svårt att säga utan obduktion. En vild gissning är att hon var övergödd (fet) och dog för att hjärtat inte orkade längre.
Susanne
Frågeställare
: 17
«
Svara #2 skrivet:
14 jun 2010 kl. 15:29 »
Ja..hon var nog lite rund om rumpan. Kan man ha fri tillgång på mat eller hur gör man för att undvika att det blir för feta? Jag vet att jag kan vara "för snäll" mot mina djur.
Nu ser det ut..peppar, peppar som de andra mår bra och är pigga.
Ronny Olsson
*Hönspanelen
: 250
«
Svara #3 skrivet:
14 jun 2010 kl. 23:09 »
Fri tillgång innebär förmodligen att de äter mer av det som är gott, tex hel havre. Ransonera säden och låt hönsen tömma faten då och då. På vintern kan du göra tvärtom och ransonera eller helt slopa hönsfodret till förmån för säden. Det får bli mitt råd.
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
G
-----------------------------