Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Nu snart blir det nog utav « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Nu snart blir det nog utav  (läst 1265 gånger)
Karin
Frågeställare

: 1

« skrivet: 6 jul 2009 kl. 10:31 »

Hej
Efter många års drömmar om höns, tror jag att vi snart kan skaffa det. Vi ska "bara " bygga ett snyggt hem till dem.
Men nästa år har jag tänkt införskaffa mina hönor, och en tupp. Jag vill bara ha ca 5 hönor och en tupp, det är väl ok även om jag hört att det kanske är lite?
Men några andra för mig viktigta frågor.
Jag har 4 olika raser jag tittar på, ska bara ha en:
Gammalsvensk dvärghöna
Orusthöna
Bohuslän-dals svarthöna
Ölänsk dvärghöna.

Jag bor på landet, men har två grannar och det önskvärda är att man får en relativt tyst tupp, kanske dumt att fråga om sånt, men är det någon av raserna som kanske är lugnare eller tystare?
Jag vill inte att grannen som är lättväckt ska få för stor irritation på mig och mina djur :-). Visst kan man bara ha hönor , men tanken är att jag skulle försöka göra en insats för rasen, och små kycklingar vore så gulligt, samt att jag kanske kunde tillföra någonting.

Är det lätt att få inavel på rasen, så man behöver kontrollera noga att inte tuppen blir släkt med hönorna den dagen jag köper?

Om någon har en av raserna som ni rekomenderar, eller om någon tänkt avveckla runt nästa år så får ni gärna maila mig.
Jag bor i Värmland så OM det finns möjlighet så gör det inget om ni bor i länen runt omkring.

MVH Karin
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #1 skrivet: 8 jul 2009 kl. 03:37 »

En tupp och fem hönor låter bra. Det är också bra att om du håller dig till en ras. Då behöver du inte ha besvär att hålla dem åtskilda och kan låta dem gå mer fritt året om utan att behöva tänka på korsningsrisken. Om du vänder dig till genbanksansvarig för rasen du väljer, kan du få goda råd om varifrån du kan få lämpligt avelsmaterial. Då kan du också diskutera inavelsrisken. Det beror ju mycket på hur den eller de flockarna är sammansatta som du tar ifrån. Var noga med att du får genbanksintyg när du köper, så du själv kan genbanksansluta din besättning i framtiden.

Vilken ras du skall ha, bestämmer du bäst själv. Välj den du känner mest för. Ur bevarandesynpunkt kvittar det, om du väljer någon av dvärgraserna. De är båda hotade och i behov av fler bevarare. Av de stora lantraserna är orusthönsen färre än svarthönsen.

Dvärgtuppen har ett gällare galande än större tuppar. Annars är det ingen direkt skillnad mellan olika raser. Finns det andra tuppar i närheten kan det revirhävdande galandet bli rätt intensivt på mornarna. Ibland sätter de igång så fort det ljusnar. Själv störs jag inte om tupparna gal, tvärtom kan jag vakna om dom inte gör det och undra om nåt är galet. Om du har luckor för fönstren på hönshuset och inte öppnar och släpper ut hönsen för tidigt, tror jag inte grannen behöver bli väckt av tuppen. Man vänjer sig fort vid detta naturliga fågelläte.

Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines