Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Beteende  |  Tupp i redet! « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Tupp i redet!  (läst 865 gånger)
Charlie
Frågeställare

: 4

« skrivet: 29 maj 2010 kl. 19:38 »

Min ena blommetupp ligger väldigt ofta i ett rede, först såg jag honom ett par gånger ihopklämd i samma rede som en höna som skulle värpa, men nu har jag ett par gånger även sett honom ligga ensam i rede. Dock bara på dagtid när hönsen har "värpdags".
Varför gör han så? Är det risk att han kommer att börja knäcka ägg?(hemska tanke)
Han är annars helt normal och tar bra hand om hönsen.

P.S idag har en av blommehönsen ruvat fram kycklingar! :) Det piper under henne, men jag har inte vågat störa henne o kolla hur många än.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #1 skrivet: 30 maj 2010 kl. 00:03 »

Det kan finnas fog för dina misstankar! Jag hade satt span på honom. Exakt detta beteende hade en tupp hos mig för många år sedan. Att även den var en blommetupp är säkert bara en tillfällighet. Han låg där och väntade på ägg som han sedan hackade hål på och kallade på alla hönsen så de kunde sätta i sig.

Att höns äter ägg som är sönder är helt normalt. Däremot är det få som lär sig att hacka hål på äggen. Det kan vara en tupp eller en höna. Har någon väl kommit på att man kan göra så går det nog inte att vänja den av med det. Har provat att fylla ägg med senap och annan skit, men det är enklare med yxan.
Johan Nilsson
Hönspanelen

: 27

:
Linneskruv Ljungdala

« Svara #2 skrivet: 30 maj 2010 kl. 21:01 »

Hos mig (Åsbohöna) förekommer detta oftast under vår och försommar.
Jag ser det som att tuppen försöker visa höna (hönor) en bra plats att lägga ägg och ruva. Det är ju helt naturligt att hanar hjälper till att hitta en bra ruvplats, vilket förekommer hos många fågelraser.
Se positivt på tuppen och hans försök.
Skulle du ertappa honom med att hacka hål på ägg för att bjuda sina hönor, då är det som Ronny säger yxan som gäller och en god middag väntar.

Johan

Johan Nilsson
Charlie
Frågeställare

: 4

« Svara #3 skrivet: 31 maj 2010 kl. 12:19 »

Då hoppas jag att han är en gentleman som visar hönsen bra rede! :)
Men yxan är vässad om den skulle behövas.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #4 skrivet: 31 maj 2010 kl. 23:14 »

En gentleman är han i vilket fall som helst. Antingen han visar på bra reden eller han visar på god mat.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines