Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  ruvande höna « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: ruvande höna  (läst 1091 gånger)
mundella
Frågeställare

: 4

« skrivet: 5 jun 2010 kl. 11:44 »

hejsan jag har en höna som ruvar på ca 20 ägg och det är 1:a gången för mig så jag är mkt tacksam för svar och min fråga är:
3 dgr i rad har hon stött ut ägg och jag har puttat in dem tillbaka under hönan, doc inte idag för jag tänkte att det kanske är naturens gång detta, tex att det är fel på äggen el att de kanske är klara att kläckas eftersom dom har kommit till i olika omgångar...
Tacksam för svar!!
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 156

« Svara #1 skrivet: 8 jun 2010 kl. 09:04 »

20 ägg är för mycket för hönan, kanske är det därför hon försöker göra sig av med några. En lagom kull är 10-12 ägg (av den storlek som hon själv värper).

Hur länge har hon ruvat? Längre fram i ruvningen kan hönan rensa ut dåliga ägg. Men jag tror inte att hon kan avgöra om ägg är dåliga redan under de första dagarna.

I och med att hon stött ut ägg som hon senare fått tillbaka så kan kläckningsresultatet bli dåligt. Har hon inte legat länge och du har tillgång till nyvärpta ägg kan det var en idé att starta om med en kull färska ägg, som du vet börjar ruvas samtidigt.

Har du inte nya ägg, eller om hon har legat länge redan, är det nog bäst att låta henne vara och hoppas att det ändå blir en liten kull.
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 75

« Svara #2 skrivet: 15 jun 2010 kl. 19:05 »

Ta en liten lampa och lys äggen så kan du plocka undan ägg som inte utvecklas eller har avstannat. Då blir det luftigare för som Anna redan sagt så är 20 ägg ett väldigt stort antal.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines