Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  Oskäligt stor andel tuppkycklingar « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Oskäligt stor andel tuppkycklingar  (läst 831 gånger)
7008
Frågeställare

: 8

« skrivet: 19 jun 2010 kl. 08:55 »

Hej hönspanelen!

Det är andra säsongen för mig som mina höns får Orustkycklingar. Nytt för i år är att den gamla tuppen ersatts av 2 nya. Hönorna är mellan 1-2 år gamla.

Problemet som jag upplever är att en oskäligt stor andel av kycklingarna blir tuppar. Samma problem i alla 7 kullarna. Andelen tuppar är ca 75%. Av en kull på 10 kycklingar får jag i genomsnitt slå ihjäl 7-8 djur.

För en del kanske inte ovanstående problem skulle kännas så stort men för mig känns det så fel att jag måste ifrågasätta om jag ska hålla på med detta eller gå över till att odla grönsaker eller något annat.  Problemet har blivit ett moraliskt dilemma för mig. Jag kan inte ta fram fler kullar om jag misstänker att problemet består.

Något råd från panelen?
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #1 skrivet: 21 jun 2010 kl. 23:56 »

Eftersom det vid befruktningstillfället alltid är 50% chans i alla ägg till höna och 50 % till tupp och statistiken jämnar ut sig om man håller på tillräckligt länge, så ser jag ingen anledning till att ge upp och börja odla morötter i stället.
7008
Frågeställare

: 8

« Svara #2 skrivet: 23 jun 2010 kl. 16:20 »

Tack för svaret.

Innan jag fick svaret så Googlade jag runt lite och hos bland annat fåglar är det beror könet på kycklingen alltid på honan som har det udda kromosomparet.  Därför är det sannolikt meningslöst att försöka byta ut tuppen om man tycker könsfördelningen på kycklingarna är skev. Scitable by nature skriver att "For instance, in birds, snakes, and various insects, there is a ZZ/ZW system, wherein females carry the mismatched chromosome pair (ZW)." Det skulle i så fall innebära att könet på en potentiell kyckling är avgjord redan innan befruktningstillfället, eller hur!

Hönans progesteronnivåer verkar kunna påverka utfallet enligt en studie på Cornell University 2005. Vilka faktorer som i sin tur påverkar hönans könshormoner vill jag inte spekulera i.

Det enda jag lärt mig är att det aldrig beror (direkt) på tuppen vilket kön det blir på kycklingarna. Indirekt skulle ju tuppen i princip kunna påverka hönan. Myten om ruvningstemperaturen (samt andra ruvningsmiljöfaktorer) är också sedan  länge dödförklarade vilket känns bra.

Cornell University (2005, May 17). Mother Birds Increase Progesterone To Hatch Females. ScienceDaily. Retrieved June 23, 2010, from http://www.sciencedaily.com­/releases/2005/05/050517215429.htm

Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #3 skrivet: 24 jun 2010 kl. 01:32 »

Ja du har så rätt. När det gäller däggdjur så beror avkommans kön på hanen och när det gäller fåglar så beror det på honan. Så det var inte helt korrekt av mig att skriva "vid befruktningstillfället". Det avgörs, precis som du lärt dig, redan när ägget bildas.

Dock vidhåller jag att chansen ändå är fifty-fifty och att du bara haft otur.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines