Tack för svaret.
Innan jag fick svaret så Googlade jag runt lite och hos bland annat fåglar är det beror könet på kycklingen alltid på honan som har det udda kromosomparet. Därför är det sannolikt meningslöst att försöka byta ut tuppen om man tycker könsfördelningen på kycklingarna är skev. Scitable by nature skriver att "For instance, in birds, snakes, and various insects, there is a ZZ/ZW system, wherein females carry the mismatched chromosome pair (ZW)." Det skulle i så fall innebära att könet på en potentiell kyckling är avgjord redan innan befruktningstillfället, eller hur!
Hönans progesteronnivåer verkar kunna påverka utfallet enligt en studie på Cornell University 2005. Vilka faktorer som i sin tur påverkar hönans könshormoner vill jag inte spekulera i.
Det enda jag lärt mig är att det aldrig beror (direkt) på tuppen vilket kön det blir på kycklingarna. Indirekt skulle ju tuppen i princip kunna påverka hönan. Myten om ruvningstemperaturen (samt andra ruvningsmiljöfaktorer) är också sedan länge dödförklarade vilket känns bra.
Cornell University (2005, May 17). Mother Birds Increase Progesterone To Hatch Females. ScienceDaily. Retrieved June 23, 2010, from
http://www.sciencedaily.com/releases/2005/05/050517215429.htm