Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Flytt av surhöna « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Flytt av surhöna  (läst 788 gånger)
Inga-Karin
Frågeställare

: 103

« skrivet: 18 jul 2010 kl. 19:21 »

Behöver råd i mina funderingar.

Om en vecka ska jag leverera två hönor födda i fjol men idag blev en av dem sur.
Temperaturen i källaren håller nu 20 och jag har svårt att få ner den till önskvärda grader för att spara ägg som jag brukar.Bör jag lägga dem i kylens sval i stället?  Finns det någon chans att få detta att fungera i värmen och med flytten av ruvhönan? Vad tror ni? Hur råder ni mig/oss att göra?

VH Inga-Karin
Charlotte Egman
Hönspanelen

: 47

« Svara #1 skrivet: 19 jul 2010 kl. 10:59 »

Hej!

Äggen kan förvaras i svalen, så det borde funka bra att leverera hönor och ägg om en vecka.

Jag har också, utan poblem, flyttat ruvande hönor.. så det är ju också en möjlig väg att gå. Alltså att ge äggen till surhönan redan nu och sedan flytta henne och hela redet.
Jag vet inte vilken "risk" som är störst - att hönan tröttnar att vänta på ägg eller att hönan överger äggen för att man flyttar redet. Jag gissar att vilket som fungerar!
Men du känner dina hönor bäst...

//Charlotte
Inga-Karin
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 19 jul 2010 kl. 17:00 »

Men, i källaren har jag nu + 16 och i svalen bara +5. Olustig sits vilket som......
Jag har hur som "plockat 1 ägg från igår och 2 ägg från idag och lagt i källaren.

Genbaksintyget då? Hur ställer det sig med detta?

VH Inga-Karin
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 75

« Svara #3 skrivet: 20 jul 2010 kl. 10:16 »

Jag skulle hellre ha äggen i +16 än vid +5.
När vi samlar ägg ska vi ju efterlikna hönsens/äggens naturliga miljö och jag har då aldrig någonsinn sett en höna samla sin ägghög i kylskåpet.

Om du nu ska sälja dessa två höor och den ena ligger och ruvar nu så tycker jag att du har lite olika val.

1. Lägg ägg under henne och låt köparen komma och köpa hönorna och eventuella kycklingar när hon ruvat klart. Absolut bäst och säkrast lösning!

2. Lägg äggen till hönan nu och sälj henne med sitt ruvrede. Sätt för ingångshålet med en skiva under transport. Kräver dock att redet är löstagbart. Om det inte är för lång transport kan de ju lämna tillbaka det efter slutförd ruvning, alt. försök flytta över henne till en kartong som gjorts i ordning till rede. På genbanksintyget blir det lite trixigt eftersom man inte kan skriva intyg på ägg. Men kolla med genbanksansvarig om det är ok att prova och om ja, lägg till ett brev med underskrift och datum till intyget att denna hönan såldes som ruvande höna med X ägg under sig med dispens från genbanksansvarig.
Bökigt och osäkert ifall hönan försätter ruva men det kan mycket väl gå.

3. Låt henne tomruva och flytta henne helt resolut till det nya stället. Troligen kommer hon av sig och börjar lägga ägg igen men kan om man har tur börja ruva efter en liten stund igen.

Lycka till!
Maria
« Senast ändrad: 21 jul 2010 kl. 09:08 av Maria Eriksson »
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #4 skrivet: 20 jul 2010 kl. 13:31 »

Det beror väl lite grann på om köparen har fler höns än dessa två eller om hon/han är helt beroende av att få kycklingar från de här två hönorna. I det senare fallet skulle jag helt klart välja alternativ 1 i stället för att krångla till det med alternativ 2. I annat fall skulle jag välja alternativ 3. Jag kan heller inte se att alternativ 2 är tillåtet inom genbanken, åtminstone inte utan genbanksansvarigs medgivande. Du har helt klart rätt där Inga-Karin. Du kan inte skriva genbanksintyg på ägg!
Inga-Karin
Frågeställare

« Svara #5 skrivet: 20 jul 2010 kl. 15:02 »

Tack för alla kloka råd. Dessa sparas för framtida bruk!

Det verkar som om MaDonna bara tränat lite i ruvningens ädla konst, för idag har det sett minst sagt "rörigt" ut och i går natt satt hon på sittpinnen som vanligt. Äggen blir i stället omelett.
Den nya seriösa hönsägaren i Jönåker köper två 1-åriga hönor härifrån samt tupp med annan far än dessa härifrån, samt X antal hönkycklingar från annan genbank den 25/7. Vi får därför hoppas på en räcka nya genbankskycklingar av Hedemorahöns under våren 2011.

Lättade hälsningar från Kolbäck
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 75

« Svara #6 skrivet: 21 jul 2010 kl. 09:16 »

Så bra!

Om en höna börjar visa tendens att vilja ruva strax innan flytt behöver du inte vara så ängslig heller. Lyft upp henne på pinne istället för att låta henne ligga så fort du kommer åt och var noga med att ta bort alla ägg så avtar kanske lusten för tillfället. Det är den bästa lösningen om man inte kan sälja en annan höna eller att köparna kan vänta ut ruvningen.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines