Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Värpning, ägg och slakt  |  Ägg storlek? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Ägg storlek?  (läst 1572 gånger)
Värmdö Anna
Frågeställare

: 42

« skrivet: 19 jul 2009 kl. 15:56 »

Hej detta med äggstorleken förbryllar mig.
Jag har Hedemora (genbank) och har läst och läst och förståt att ägg storleken varierar mellan hönsen samt att en del lägger stora fort andra lägger små länge.

Nu är det så att jag har en höna som lägger inom ramen (52g), en som lägger pytte ägg (41g) samt en som lägger JÄTTAR *skrattar* på 60g nu. Alla är fjolårs kycklingar.

Nu undrar jag om man vid vidare avel ska välja egg inom ramen och mumsa i sig alla andra. Detta är då inget stort problem med tanke på att vi mumsar i oss alla ägg just nu, men senare vill vi ha en kull kycklingar till.

Tack på förhand
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 75

« Svara #1 skrivet: 20 jul 2009 kl. 21:36 »

Man ska vara rädd om alla bra egenskaper, tex lynne, rimmlig produktion, och bra flockbeteende........

Hedemoran är en medelstor höna som ska lägga medelstora ägg och när man väljer ut avelsägg så bör man ta fint formade ägg med fint slätt skal och lagom storlek. Äggvikten snittar på 50-55 gram för Hedemororna men det är helt Ok att lägga dit era 60 gramsägg även om de är lite stora. Pyttesmå ägg är däremot inget man ska lägga som ruvägg. Att äggen är lite små den första tiden för unghönorna är inget konstigt men det ska gå över ganska fort.
Dessa ägg bör undvikas som avelsägg. Fortsätter hönan att lägga dessa pyttiga ägg så är det inget djur man ska avla på. Givetvis kan den gå kvar i flocken och lägga matägg men det är inga gener man vill ska föras vidare. Helt plötsligt står man där med en flock Hedemora som lägger dvärghönsägg, och det är inte bra.
« Senast ändrad: 22 jul 2009 kl. 12:58 av Maria Eriksson »
Värmdö Anna
Frågeställare

: 42

« Svara #2 skrivet: 21 jul 2009 kl. 18:22 »

Toppen.
Då mumsar vi i oss de små äggen. Resten kan vi avla vidare på.
OM nu någon vill ruva igen i år, de värkar inte värst intresserade.
Ska man vara ärlig så vill vi nog inte ha en till kull i år, Vi har det rätt stökigt i flocken med massa ungdomar som dräller runt i buskarna sent. :-D

Tack Maria du är som vanligt en stor kunskapsbank för oss nybörjare.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines