Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Öppnade frågor  |  När börjar dina unghöns värpa? « föregående nästa »
Sidor: [1] 2
Författare Ämne: När börjar dina unghöns värpa?  (läst 3397 gånger)
Anni
Frågeställare

: 23

« skrivet: 19 aug 2010 kl. 11:27 »

Är ny som höns ägare och har en tupp och sju hönor som är ca 6 månader, Hedemora.
Har två frågor:
När kan jag räkna med att de börjar lägga ägg? de får allfoder, hel havre, matrester och är ute och betar.

Sen undrar jag över tuppen, han är lite småbråkig mot hönorna, motar iväg dom om någon hittat något smaskigt och han är först  i matskålen med rester och sist därifrån.Ibland får han för sig att jaga runt en höna i full fart, läste någonstans att tuppen ska ta hand om hönorna men det kanske kommer när han blir lite äldre?
Eller det kanske är helt normalt beteende?
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 156

« Svara #1 skrivet: 21 aug 2010 kl. 16:47 »

Unga tuppar är ofta lite oförståndiga, de brukar bättra sig till nästa säsong. En liten flock kan också stressa tuppen, men när ungdomarna mognar kommer han antagligen att skärpa sig och axla rollen som flockledare på ett bättre sätt.

Notoriskt otrevliga tuppar, såna finns också, de får man byta ut – för hönornas skull.
Anni
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 22 aug 2010 kl. 13:31 »

Tack för svaret, får helt enkelt vänta och se om han bättrar sig med tiden.

Undrar fortfarande när hönorna börjar värpa, de kanske inte gillar redena vi har gjort.

Har alltså stora vita plasthinkar som ligger ner i ett under rede så att det blir stadigt och fyllt med halm och spån. Verkade så lätt och bra att hålla rent.
Kanske för ljust med vita?
Anna Bergström
*Hönspanelen

« Svara #3 skrivet: 22 aug 2010 kl. 21:33 »

Årets kycklingar börjar värpa nästa säsong. Någon gång när ljuset återvänder efter vintersolståndet. Unghöns kan börja strax efter nyår, men äldre hönor brukar vänta till framåt påsk eller så. (Detta svar gäller om hönsen hålls naturligt, utan extra ljus och drivande mat under vintern.)
Anni
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 22 aug 2010 kl. 22:15 »

Bra att veta, då behöver jag inte oroa mig att det är något fel, trodde att de började att värpa vid ca 6 månaders ålder.

Då får vi vänta tills våren eftersom de ska få leva naturligt hos oss.
Bengt Gustafson
Hönspanelen

: 11

« Svara #5 skrivet: 23 aug 2010 kl. 17:25 »

Kan inte låta bli
Min erfarenhet är att kycklingarna börjar värpa när de är
5,5-7,5 månader beroende bl.a på fodret.
Utan unghönsen skulle jag inte få några ägg alls vissa
veckor under vintern.
Har varken värme eller ljus i hönshuset.
Därför tror jag att du om några veckor får 1:a ägget

Anna Bergström
*Hönspanelen

« Svara #6 skrivet: 23 aug 2010 kl. 19:11 »

Oj verkar verkligen vara skillnad mellan våra hönor. Om det är rasbetingat vet jag inte – det kan ju bero på annat också.

De sista åren har hönorna varit duktiga med att vänta med ruvandet till långt fram på våren, jag avskyr när de börjar ruva i februari, så nu var det ett tag sen jag hade halvårsgamla unghöns på senhösten. Men även då jag hade det har jag aldrig fått något unghöns-ägg före nyårsdagen. Ofta första ägget på just nyårsdagen däremot. Men det kanske är något som just mina hönor lär ut till sina kycklingar "Ni ska hålla på er tills det nya året åtminstone.", vad vet jag.

Kunde vara intressant att veta hur det går till i fler flockar..
Anni
Frågeställare

« Svara #7 skrivet: 23 aug 2010 kl. 20:55 »

Ska bli spännande att se när första ägget kommer nu då, meddelar när det stora ögonblicket inträffar.
Får fortsätta att hålla koll, helt enkelt.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #8 skrivet: 23 aug 2010 kl. 21:19 »

Min åsboflock har jag haft frigående på samma plats ca 20 år nu. Hönorna ruvar på våren och sommaren. På vintern håller jag dem kort, så det blir bara ett och annat vinterägg. I mars-april sätter de igång med äggläggandet på allvar och då värper hönorna från året innan för fulla muggar. Jag har aldrig funderat på exakt hur gamla de är då, men räknar man med att de är kläckta i maj-juli året innan, så blir mitt svar 7-9 månader. Någon generell skillnad mellan lantraserna tror jag inte det är. Det beror nog snarare på vintermiljö och foderrutiner.

Jag öppnar tråden för alla som vill dela med sig av sin erfarenhet av när unghönsen börjar värpa.
Inga-Karin
Frågeställare

: 103

« Svara #9 skrivet: 24 aug 2010 kl. 07:45 »

Hej!

Har väldigt lite erfarenhet av detta, men är säker på att mina fyra som kläcktes 31/5 -09 fick sina prinsessägg under Julveckan. Dessa numera hönor har ännu inte ruggat, men sura har de varit.

Hälsningar från Kolbäckådalens Hedemorahöns
Anni
Frågeställare

« Svara #10 skrivet: 20 sep 2010 kl. 16:49 »

I dag kom det första lilla ägget, dom är födda i januari, så 8 månader gamla alltså.
Var ett himla kacklande och springande ut och in på förmiddan så jag tänkte att det kanske var på gång. Så roligt!
Dom har inget tillskottsljus eller värme.
Inga-Karin
Frågeställare

: 103

« Svara #11 skrivet: 21 sep 2010 kl. 19:00 »

Grattis!

Här är det lugna gatan, med ruggning av minst tre och fortfarande en sur (den spättade) av nio. Vi ser fram emot våra två hönkycklingars f.-18/5 10  första ägg. Än lär det dröja tills dess helt naturligt. Nu ska de vuxna tillåtas att vila, så att de med förnyad kraft ställer upp igen när solen och värmen återkommer.

Lycka till från oss i Kolbäck

skogskälla
Frågeställare

: 12

« Svara #12 skrivet: 5 okt 2010 kl. 20:30 »

Nu har en av mina unghöns börjat, härligt! Kläckt 14 april.
Passar himla bra för de andra har börjat rugga:-)
Anni
Frågeställare

« Svara #13 skrivet: 6 okt 2010 kl. 21:50 »

Här är det fortfarande bara en av sju som lägger ägg, men det blir ett varje dag i alla fall.
Denna höna har en större och mycket rödare kam än de andra och det är bara den hönan som tuppen tycks attraheras av än.
sara edvardson
Frågeställare

: 31

« Svara #14 skrivet: 9 nov 2010 kl. 19:44 »

Hej alla här i forumet. Jag vill bara berätta att två av mina höns, cirka 25 veckor gamla, nu har värpt för första gången. Det är helt fantastiskt. Första gången vi såg ägg i redena visste vi inte när de värpt. Men sen fick jag förmånen att följa en höna till ett rede eftersom jag förstod på kacklet att hon antagligen skulle värpa. Jag väntade i nästan en timme medan hon rumsterade runt. Så helt plötsligt kom ägget ut och hon tittade lite förvånat under sig. Sen gick hon ut. Nu har vi fyra ägg i en äggkartong, och ett ägg har vi stekt och delat i fyra pyttesmå delar. Jag är så glad och stolt.
Hälsningar Sara
Sidor: [1] 2
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines