Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Inavel « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Inavel  (läst 870 gånger)
Cina
Frågeställare

: 4

« skrivet: 25 aug 2010 kl. 11:53 »

Ar blivande hönsägare och undrar om man bör byta tupp varje år för att undvika inavel? Läste i en bok att risken för inavel bland höns är liten, speciellt om man undviker syskonparning.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #1 skrivet: 25 aug 2010 kl. 15:40 »

Nej, det behöver du normalt sett inte göra.

Det beror lite grann på hur "snäv" rasen är rent genetiskt och hur många tuppar (bra med flera tuppar) och hönor du har i flocken. Lantraserna har stor genetisk variation och är inte särskilt känsliga för inavel.

Endast om du får problem med dålig befruktning, ojämn tillväxt och defekter på kycklingarna som kan misstänkas vara ärftligt betingade, bör du tillföra "nytt blod". Annars är det bara att lägga till egna tupppar när det behövs.
Cina
Frågeställare

: 4

« Svara #2 skrivet: 25 aug 2010 kl. 16:42 »

Har tänkt ha 6-8 hönor och 1 tupp. Om vi får kycklingar kan jag alltså behålla de nya hönorna tillsammans  med tupppappan och fortsätta så.  När behöver jag byta tupp?
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #3 skrivet: 25 aug 2010 kl. 18:59 »

Som jag skrev tidigare kan rasvalet ha en viss betydelse. Även slumpen som avgör vilka gener som möts från föräldradjuren. Är generna bra tål de kopiering, är de dåliga tål de inte kopiering. Har man riktig otur i det genetiska lotteriet, kan få s.k. inavelssymtom även med "obesläktade" föräldrar. Detta gäller för höns såväl som för alla andra djurslag.

Väljer du lantras eller blandras så blir svaret utan tvekan: Ja det kan du göra. Att längre fram i tiden lägga till en ny tupp ur de egna leden bör heller inte vara något problem. Svar på din andra fråga blir därför: När den gamle är död!
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines