Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Öppnade frågor  |  Höns i tätort « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Höns i tätort  (läst 6053 gånger)
Inga-Karin
Frågeställare

: 103

« skrivet: 26 jul 2009 kl. 15:15 »

Hej!

Det vore av stort intresse för oss att höra hur ni andra tacklat frågan om tupp inom tätort.
Vi hade nämligen en hel del motstånd från kommunens Miljö & Hälsa initialt, där det slogs fast att "Tupp godtages Icke"
Som vi såg det var det en mognadsprocess att få med sig grannarna och inspektörerna på vår linje med tuppinnehav. Det gäller att ha en viss framförhållning!? Nu håller vi hela tiden grannarna informerade och gör vårt yttersta för att inte få någon negativ attityd. Vi önskar behålla den goá grannsämjan!
Som tex. idag har vi frångått tidigare praxis och öppnat upp betydligt tidigare än brukligt. Detta beroende på leverans av 2 nya tuppar till annan genbank 3282

Hälsningar från Kolbäck medlem 6878

[bifogad fil raderad av administratör]
Värmdö Anna
Frågeställare

: 42

« Svara #1 skrivet: 28 jul 2009 kl. 10:02 »

Hej.
Vi bor i planlagt område på Värmdö.
När väll tillståndet damp ner i brevlådan så löd det som följande.

Bygg,miljö och hälsoskyddsnämnden beviljar sökande tillstånd enligt 3§ "Lokala föreskrifter för att skydda människors hälsa och miljö" att hålla 5-10 höns inklusive en tupp på fastigheten #######. (Kycklingar upp till 16 veckor räknas ej in i detta antal.)

I ansökan så hade vi skrivit in att vi gärna ser att kommunen själv ändrar antalet djur till vad "som är skäligt enligt lagen" eftersom vi är lekmän och inte kan avgöra detta själva. Detta gjordes för att annars riskerar man att få en nej eftersom ansökan bara prövas för det antalet djur som man har ansökt om. Sen pratade vi med alla grannar INNAN vi skaffade djuren, samt fick deras skriftliga tillstånd (i detta måste BÅDE adressen samt fastighets numret för grannen vara med) Ta inte bara med de närmaste grannarna. Öppna en dialog med kommunen INNAN vi har djuren. Skriv gärna in att det avser höns i genbank samt ange en kontaktperson till genbanken. (I vårat fall vart det Ronny). Vi bifogade även denna "lilla" skrivning från jordbruksverket (kommuner ÄLSKAR att få information från statliga myndigheter)
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr142.pdf

Allt detta gjorde att vi är den ända godkända/registrerade hobbyflocken någonsin på Värmdö. De hade aldrig fått in en ansökan utan bara fått in klagomål från grannar efter att folk skaffat höns. Detta trots att del fullkomligt vimlar av människor som har höns här ute

Sen var över artig hela tiden. Lämna in ansökan i egen person på kommunen så de får ett ansikte på ansökan. Vill inspektören något följ detta till 100%

I kort så bifogade vi följande:

Skal enliga ritningar på hönshus samt hönsgård in ritat på fastighets ritningen.

Ritning som visar positioner på sitt pinnar, bajsbinge, reden ,foder automat,
vatten automat, förvaring av foder/redskap osv osv.

Skriftligt tillstånd från alla grannar där BÅDE din och deras adress och fastighets beteckning finns med.

Info ang genbank från Jordbruksvärket
 http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr142.pdf

Hoppas att detta gör det lite lättare

MvH Anna
Genbank 7166 Hedemora

Inga-Karin
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 30 jul 2009 kl. 18:45 »

Hej!

Måste säga att vi har resonerat rätt lika i vår start med höns inom tätort.

Just för stunden så har jag tänkt att skicka ut ett "flygblad" till mina grannar utefter gatan, där jag uppdaterar samtliga. Mycket har ju hunnit att hända hos oss under denna sommar, så jag utgår ifrån att de vill hålla sig informerade.
Nu har ju också länstyrelsen tagit över djurskyddet från kommunen, men det  kan väl knappast göra någon större skillnad!?

Lycka till på Värmdö liksom annorstädes hälsar I-K
Värmdö Anna
Frågeställare

« Svara #3 skrivet: 31 jul 2009 kl. 10:10 »

Jo rätt lika är det nog. Det där med länsstyrelsen är en myt, när vi ansökte så sa kommunen (Värmdö) att vi skulle vända oss till just länsstyrelsen. Men där sa man att upp till 20 djur är en fråga för kommunen. Så jag gick tillbaka till kommunen och de fick snällt själva kolla upp saken och mycket riktigt 1-20 djur avgörs av kommunen.

Resonemanget var så här. Eftersom vi inte får ha över 20 djur av kommunen så blir tillståndsprövningen en kommunal fråga. Vet inte hur många djur ni får ha eller om ni har en gräns överhuvudtaget.

Det där med att informera grannarna om allt hela tiden tycker vi blir fel. Man blir  i vårt tycke gisslan för grannarna i allt man gör. Så vi har pratat med alla och satt upp lite riktlinjer som alla är nöjda med. Om vi skulle frångå dessa så vet alla att vi just DÅ för stunden har en orsak och att vi kommer följa de riktlinjer som vi har kommit överens om så fort vad det nu må vara är överstökat. (oftast rör det sig ju bara om någon dag). Sen kan det gå åt andra hållet med. Ett exempel är våra närmsta granne som förra veckan var sjuk och kom över och undrade om vi kunde hålla hönsen inne till kl 11 sen hålla dem i gården tills de vart friska. (Våra höns kan spendera hela dagarna under ett jätte stort fläder träd och bredvid finns det en slänt med massa godis allt på våran tomt med inte mer än 10 meter från deras hus). Sagt och gjort vi höll dem inne efter 5 dagar så var de friska och allt gick till baka som det var.
Inga-Karin
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 1 aug 2009 kl. 05:51 »

Aha, så det var därför som vi fick beviljat 22 höns av kommunen,vi förstod aldrig den siffran.Inspektören var ju här och påtalade samtidigt att Länstyrelsen skulle ta över efter årsskiftet 2008/2009
Vi kommer ändå att fortsätta att hålla grannarna informerade eftersom vi tror på att hålla en öppenhet och en känsla av att de kan påverka. Det känns viktigt att skapa ett intresse ikring varför vi håller höns tom. i tätort utefter en villagata. Frågan är hur det blir när hus byter ägare?
Hur länge har ni haft er flock? Har ni hunnit med några ägarbyten av hus och ser någon tendens? Här kommer det just nu nya grannar eftersom generationsväxling är aktuell.

Hälsningar från I-K
Inga-Karin
Frågeställare

« Svara #5 skrivet: 2 aug 2009 kl. 13:20 »

Hittade den här länken nyss......frågeställningen är mao. inte lokal! Först kommer det lite reklam och sen om en misslyckad rivning, men ser man sen till hö så handlar det om en tupp i lgh. // I-K

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article5594347.ab
« Senast ändrad: 2 aug 2009 kl. 13:26 av Inga-Karin »
Värmdö Anna
Frågeställare

« Svara #6 skrivet: 2 aug 2009 kl. 14:56 »

I 3 månader nu har vi haft dem nu. Där vi bor har det funnits höns sedan området (gatan) byggdes på 60 talet. 10 hus mitt i skogen med tomter på 3000-6000 kvm.
De som hade huset före oss hade inga höns med de innan dem hade det. Sen så slutade ett pensionärs par (på samma gata) med sina höns bara ett par månader innan vi skaffade våra. Så folk här har levt med höns länge, vi fick faktiskt nya grannar i går men det är nog inga problem vi har redan pratats vid lite och de sa inget. Vi är för närvarnande de ända med höns här.

Ps alla grannar vill köpa ägg så det bör ju vara ett gott täcken. Men vi får inte så många just nu en höna har lagt sig ner för att ruva fram sin andra kull för i år, en är sjuk (i karantän och på medicin). Så nu har vi bara en vuxen höna kvar som lägger ägg. Men vi har 5 hönskycklngar på tillväxt så nästa är kan vi nog sälja lite ägg.
Charlotte Egman
Hönspanelen

: 47

« Svara #7 skrivet: 4 aug 2009 kl. 13:05 »

Eftersom det ser olika ut på olika håll med tillstånd för höns i tätbebyggt område så bidrar jag med mina erfarenheter från Stockholms Kommun.

För sex år sedan så skickade jag in en ansökan om att få hålla höns och tupp på vår villatomt.
Tror jag fick fylla i hur stor hönshuset var, men inga ytterligare detaljer om hur de skulle få det hos oss.
Efter att jag betalat in avgiften på 800:- så kom ganska snabb ett tillstånd med några förbehåll:
jag får ha 10 hönor + tupp under förutsättning att tuppen hålls instängd i isolerat hönshus mellan kl 21 och 07, att hönsen hålls i hönsgård samt att gödsel samlas i täta kärl.
Grannarna har mestadels varit positiva och flera förskolor kommer förbi med sina barn för att se hur hönsen har det och om det är kycklingar eller något annat spännade på gång.
Prosit
Frågeställare

: 1

« Svara #8 skrivet: 14 aug 2009 kl. 19:16 »

Jag har också mina höns i Stockholm och jag behövde inget tillstånd av grannar tack och lov för det hade jag aldrig fått. Då hade jag helt enkelt fått vara utan mina hönor.

Jag har haft tupp i perioder men då jag har mina lösa i trädgården (med staket runt) när jag är hemma så upplever jag att det inte fungerar med tupp. Barnen springer och tuppen blir ofelbart orolig. Jag har därför bestämt mig för att inte ha tupp. Jag får nu bättre kontakt med hönorna också vilket jag tycker är kul.
Inga-Karin
Frågeställare

« Svara #9 skrivet: 17 okt 2009 kl. 05:51 »

Hej igen!

Jag var inne på samma linje som Prosit under mitt första år med höns. INGEN TUPP men faktum är att det har gått förvånansvärt bra sedan 20 mars 2009!
Det är tuppen grannarna har kommentarer ikring och INGEN har uttryckt att han stör. Vår första tupp benämndes Hesa Fredrik av grannarna och han gol en del serier under dagen, det ska erkännas, men som Charlotte skrev vi följer med råge när han och övriga får vistas ute. Huset är välisolerat och absolut dragfritt. Den nya tuppen är fortfarande så ung att han har en ljusare stämma och har inte åstadkommit långa serier än, men det kommer säkert.Vi har också tomten inhägnad och skulle så gärna vilja erbjuda dem friheten, men det går inte pga våra hundar. Tyvärr. Det är alltför stor jaktinstinkt i basenji och whippet.
Fast ändå tror jag de har det rätt tryggt i sin gård. Just nu ruggar 4/10 och inga ägg får vi, nu är det viloperiod för Lanthönsen våra.

Hälsningar från Kolbäck
Ps. vi har förstås sparat alla ansökningshandlingar gällande höns, så om någon vill ta del av som en bit på vägen är det bara att höra av sig till I-K Ds

Pps.Varför vi bytte tupp svarar jag gärna på privat om någon undrar.Dds

[bifogad fil raderad av administratör]
johnnyh
Frågeställare

: 8

« Svara #10 skrivet: 9 nov 2009 kl. 19:25 »

Naturligt ljud eller buller från höns?

Jag har en ljudlig hönsflock som består av 8 hönor och tuppar . Dessa är en egen korsning av en svensk hybridhöna och Hedemorahönan, ”Svedehoran”. Jag har avlat på Svedehoran i ca 15 år och har nu en stam av dessa. Dessa är väldigt tåliga och okänsliga på foder och värper bra samt låter fint. De går ute till stora delar av året och har bara ett kallutrymme att tillgå under vintern. Där finns uppvärmt vatten då det på vintern kan bli mycket kallt där jag bor i lappländska gränslandet.

Jag bor mitt i skogen vid en sjö där det finns ett 50 tal sommarstugor. Kring dessa uppkommer akustiska och sociala fenomen som jag kommer att belysa med detta inlägg. Svedehoran går ute under en tid då dessa ”gäster/grannar” infinner sig i sina respektive stugor där de förväntar sig lugn och ro med artificiella ljud från bil- och båt motorer, mopeder gräsklippare, stereomusik, fläktar mm. Naturliga ljud från vind, vatten, natur och domesticerade djur ingår också i denna akustiska karta. Men vad är ett ljud och vad är ett icke önskvärt ljud, (buller)?  Vissa av ”sommarfolket/grannarna”, de som håller för näsan för den äckliga lukten när vi gödslar i landet, har också synpunkter på det naturliga fågelljudet från min hönsgård som ligger på ca 1 - 2 km avstånd från stugorna. Tupparna stör!
Under sommaren 2007 hade jag 2 tuppar. Det är ju klart att dessa markerade revir genom att ljuda under dygnets olika timmar och ofta rätt tidigt på dygnet då det är ljust om nätterna här uppe i norr.

Men hur högt låter tuppen?
Jag utförde därför en ljudstudie av tupparns galande där olika decibelvärden (dBlin, dBC, dBA) uppmättes när de rörde sig på en yta på ett avstånd inom ca 1 – 2 meter till mikrofonen på precisionsljudnivåmätaren.

Det första man kunde konstatera var att nivån på galandet var mycket konstant och låg mellan 106 – 109 dB, 104 – 109 dBC och 106 – 108 dBA (peak) inom 1 - 2 meters ytan (mv för 18 mätningar). För det andra förelåg det en ringa skillnad mellan de olika frekvensvägningarna vilket tyder på att lågfrekventa och högfrekventa inslag saknas i tuppens galljud. Det lågfrekventa inslaget har betydelse för utbredningen av ljudet på längre avstånd.
Frekvensinnehållet i en tupps galande bör således ligga i ett frekvensområde mellan det låg- och högfrekventa ljudet. Där bör även hörseln vara som bäst för hönsen så att deras ljudkommunikation blir optimerad vid dessa mellanfrekvenser.
För att studera tupparnas frekvensfördelning när han gol utförde jag en smalbandsanalys baserad på oktavband där det framgår att tuppens galande domineras av frekvenser inom frekvensområdet 1000 – 2000 Hz.

I hörselskade- och störningssynpunkt används i allmänhet modellen dBAeq, det s k decibel a-värdet, eller i dagligt tal bara ”decibelvädet”. Ljudnivån vid tupparnas (”kuck eli ku”) varierade under galandet mellan 94 – 98 dBA och något högre värden för dBC.

En buss/bil/lastbil som kör förbi på 1 m avstånd har minst lika hög dBA värden som tuppen. Fordonen har också en mycket större del lågfrekvent buller i spektrat vilket påverkar utbredningen i högre grad än för tuppen dvs bullrets sprids längre och dämpas mindre för urbana aktiviteter än för det naturliga galandet.
Hälsningar
Medlem nr 1984

Inga-Karin
Frågeställare

« Svara #11 skrivet: 29 dec 2009 kl. 18:53 »

Vilken intressant läsning Johnnyh! Jag har läst om och om och om.....igen. Tusen Tack!

Kan bara tillägga att våra höns är snudd på stumma nu när det är kallt ute. Grannarna saknar tuppen och undrar med oss vad som har hänt?
Visserligen bytte vi tupp i höstas, men vet nu också att tuppar ligger lågt vintertid för att ta nya tag fram i vår.....Allt sånt här är nya erfarenheter för en novis. Tur det finns de som kan och som ställer upp som mentorer. Tack ska ni ha för det!

Var sak har sin tid!

Gott Nytt till er från oss i Kolbäcksådalen i Västmanland!

« Senast ändrad: 1 mar 2010 kl. 15:58 av Ronny Olsson »
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines