Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Sjukdomar och ohyra  |  "Rödsprängda" ben « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: "Rödsprängda" ben  (läst 852 gånger)
Sjöbrisgården
Frågeställare

: 6

« skrivet: 30 aug 2010 kl. 07:50 »

Hej igen! Fortsätter fråga när jag nu ändå är igång! Förra året hade vi en tupp som efter hand fick mer och mer "rödsprängda" ben och även röd mellan klorna vilket syntes på ovansidan så att säga. Jag trodde faktiskt att de kunde se ut så men han började sen halta och det blev bara värre tills vi slutligen fick avliva honom. Han var ca 4 år då. Vet inte om det hade något samband. Ingen annan hade något liknande men nu har en son, som är två år, börjat utveckla samma symtom men han haltar inte än i alla fall. Inga nyintagna djur på ca 4 -5 år. Bägge dessa tuppar är/var ledartuppar om det har  någon betydelse! Vet någon vad det är?
Sjöbrisgården
Frågeställare

« Svara #1 skrivet: 30 aug 2010 kl. 21:40 »

Ska kanske förtydliga lite: Jag har Hedemorahöns och det röda syns även mellan tårna, inte klorna.
Bengt Gustafson
Hönspanelen

: 11

« Svara #2 skrivet: 5 sep 2010 kl. 15:37 »

Är det så att dessa tuppar är mer eller mindre benbefjädrade?

Är svaret ja,kan det bli samma slutsats ,som en tidigare fråga
för Kinda-tuppar (hönspanelen? eller tidigare mail-fråga?)
Då kom vi (Ronny och jag) fram till att det troligen rörde sig om en fysikisk effekt av bestigning av hönorna.
Dvs benfjädrarna och fjäderanlaget böjs därvid och området kring "hårsäcken" blir irriterat och ett rödfärgad område blir synligt.Ev. en mildare blödning under huden.
De tuppar jag sett har hela tiden varit vid god vigör i övrigt och
inga andra följdeffekter har uppstått.

Har bara sett det på befjädrade/fjösbenta tuppar,aldrig på
någon med kala/glatta ben.
Sjöbrisgården
Frågeställare

« Svara #3 skrivet: 5 sep 2010 kl. 17:53 »

Hejsan!

Tack för svaret! Ja det är ju faktiskt så att en del av våra höns och tuppar är lite benbefjädrade så det skulle då kunna vara förklaringen. Skönt att veta, tack än en gång!
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #4 skrivet: 7 sep 2010 kl. 21:27 »

Det är bara en teori som jag och Bengt kom fram till, som också Bengt skriver. Svårt att säga med säkerhet vad det beror på.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines