Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Skötsel, miljö och utfodring  |  värpfoder? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: värpfoder?  (läst 1228 gånger)
sara edvardson
Frågeställare

: 31

« skrivet: 4 sep 2010 kl. 07:08 »

Hej! Jag har tolv unghöns som jag utfodrar med krossad säd, helt vete, krossad majs, dinkelflingor, solrosfrön, diverse matrester som ris, pasta, potatis, fisk, sallad od. Jag undrar lite över det här med värpfoder - är det kraftfoder? På vissa sidor rekommenderas inte kraftfoder, på andra läser jag att man måste ha kraftfoder. Jag förstår att det är upp till mig, men jag skulle ändå vilja ha lite råd. Värper inte hönsen om de inte får värpfoder? Vad innehåller värpfoder?

Vänligen Sara
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #1 skrivet: 4 sep 2010 kl. 10:46 »

Det beror på om du har höns för äggproduktion eller hushållshöns. Vilken ras/hybrid har du?

"Värpfoder" innehåller mer protein än säd. Det stimulerar värpningen. I handeln finns blandningar med mellan 15.5 och 24 % råprotein som kan fungera som "värpfoder". Du kan själv fixa till ett "värpfoder" genom att ge en större del proteinrika födoämnen.
sara edvardson
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 5 sep 2010 kl. 07:07 »

Hej igen.
Jag har troligtvis hedemoror. Varför jag skriver troligtvis är för att säljaren sa att de skulle vara hedemoror, men jag tycker att vissa av dem inte riktigt ser ut som såna. Jag tänker i alla fall att jag ska få fina värphöns.

Om jag har förstått debatten om protein rätt, handlar för hög proteinhalt om ledproblem och annat hos hönsen. 20 % protein i fodret - innebär det den totala mängden foder? Ska proteinmängden vara lika hög även om hönsen födosöker själva? Vilken typ av proteinrika födoämnen ska jag blanda i om jag blandar själv?
Sara
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #3 skrivet: 5 sep 2010 kl. 11:34 »

Då förutsätter jag att du har hönsen i första hand för eget hushåll och att det är höns av lantrastyp.

Det är endast de värsta värhybriderna som behöver så hög proteinhalt som 15-20 % i sitt genomsnittsfoder. En lantrashöna svarar inte med fler ägg. Hon lägger bara på hullet och det hämmar bara värpningen.

Din fodergiva är fullt tillräcklig som den är. Möjligen lite av det svagare värpfodret på våren för att få igång värpningen efter vintervilan. På vintern bör man lugna ner sina lantrashöns genom att ge värmande foder (tex hel säd och solrosfrön) och inte äggdrivande.

För stor proteingiva kan leda till giktproblem, precis som du antyder. Just på hedemora har det uppmärksammats inom genbanken, så det är ytterligare ett argument för att inte driva dem året runt med värpfoder.
sara edvardson
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 5 sep 2010 kl. 14:40 »

Åh, tack så väldigt mycket för bra information. Jag känner mig helt plötsligt som världens bästa hönsmamma!
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines