Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Hur börjar man med höns? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Hur börjar man med höns?  (läst 1441 gånger)
Jennica
Frågeställare

: 13

« skrivet: 7 nov 2010 kl. 13:35 »

Jag har tänkt skaffa höns, eventuellt en lantras, och till en början inte mer än ca fem stycken och en tupp.
Men hur startar man en flock?
Köper man ägg? - Då vet man ju inte könet på individen.
Köper man ungfåglar så man vet vilket kön det är, men så att de kan präglas av ägaren?
Köper man vuxna djur så att man kan få ägg direkt?
Vad är bäst för en nybörjare?

Om man har en lantras är det kanske meningen att man ska föröka den och därför sälja eller ge bort ägg eller fåglar, eller? Hur aktiv måste man vara med sånt?
Är lantras lämpligt för en nybörjare?

Där vi bor nu finns både fiskgjuse, havsörn och kattuggla. Förutom de landlevande farorna. Lantraserna verkar ha en bättre skyddsinstinkt än andra raser, stämmer det?
Egentligen vill jag nog ha en dvärgras, men jag bör kanske välja en större ras?

Har någon av lantraserna funnits i Sörmland?

Jag har så mycket frågor! Väntar på att några böcker jag beställt ska komma med posten, men vill ändå fråga er!

Tack på förhand!
Johan Nilsson
Hönspanelen

: 27

:
Linneskruv Ljungdala

« Svara #1 skrivet: 7 nov 2010 kl. 17:45 »

Du har många och vettiga frågor. Har du skaffat boken "Höns, ankor och gäss" av Ronny Olsson? Den kostar 80 kr och kan beställas av Bennt Gustavsson, Lindesborg Pelarne 908, 598 91 Vimmerby. 0492-910 65, bengt@kackel.se

Könsbestämda ungdjur är det vanligaste sättet att börja med höns. 4-5 hönor och 1 tupp. Av lantras finns det Ölädsk dvärghöna och Gammelsvensk dvärghöna. Det minsta hönan som inte är dvärg är Åsbohöna.

På hemsidan ser du genbanksansvariga för respektive ras. Kontakta dem för vidare information.

Johan Nilsson
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #2 skrivet: 8 nov 2010 kl. 00:34 »

Eftersom Johan hänvisar till min bok så vill jag bara säga att första upplagan är slut. Du kan låna den på eller via ett bibliotek. Andra omarbetade upplagan är på gång. Jag vet dock inte om alla dina frågor blir besvarade om du läser den, så jag gör ett försök att svara här och nu:

1. Hur hönsen blir beror mer på skötaren än på rasen i sig. Uppträder du lugnt och sansat och vistas mycket bland dem blir de tillitsfulla och "tama". En del uppför sig precis tvärtom och då blir också hönsen tvärtom. Under förutsättning att du tillhör den första kategorin så är det bäst att börja med ungdjur, allra helst en höna med kycklingar, fast det är inte så många som säljer det bästa dom har. 8 veckors kycklingar är nog mer realistiskt att kunna köpa. Men, det är november nu...

2. Vill du ha en lantras och samtidigt göra en insats för att bevara rasen, måste du köpa med genbanksintyg och senare ansluta dem till genbanken. Då vet du också att det är renrasiga höns. Det är långt ifrån alltid att folk har vad de tror eller påstår sig ha. Man förbinder sig inte att ta fram avkomma om man är med i genbanken, men det är naturligtvis positivt om flocken kan föröka sig. Och javisst, lantraserna är tåliga höns som passar bra som nybörjarhöns. De har mycket att lära ut till den som har förmågan att ta åt sig.

3. Lantraserna är över lag mycket vaksamma mot rovdjursfara. De rovfåglar som du räknar upp tror jag inte utgör något större hot. Duvhöken är svårare.

4. Vill du ha en dvärgras så välj en dvärgras. En av stamflockarna till gammalsvensk dvärghöna kommer från Tovetorp i Sörmland, så den kanske kan kännas rätt.
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 156

« Svara #3 skrivet: 8 nov 2010 kl. 12:33 »

När det gäller rasval brukar jag alltid förorda att man ska välja med hjärtat.

För en del spelar rasen ingen större roll och då är det ju enkelt – man tar vad man kan få tag på.

För andra är det viktigt att det blir rätt ras och då är det värt besväret att göra lite research innan man bestämmer sig. För när väl hönsen är på plats brukar det inte vara lätt att byta, även om man misstänker att man satsat fel. Det är bra att läsa på och att sen försöka träffa höns av de sorter man fastnat för. De flesta känner direkt när de träffar "sin ras".

Håller man bara en lantras och tycker att det vore roligt att bidra till bevarandet så tycker jag absolut att man ska gå med i genbanken. Det är inte särskilt besvärligt om man är intresserad. Och framför allt dvärgraserna behöver fler bevarare.

Känner man att man inte har lust till det lilla merarbete en genbank innebär så behöver man inte ha dåligt samvete för den saken, det finns många som håller lantraser utanför genbanken och deras höns är inte sämre – de är bara utanför genbanken.

Tänk på att det är jättemånga som vill skaffa höns på våren och att det då är ont om livdjur till salu. På sensommaren och hösten finns det kycklingar och ungdjur till salu. Tinga i god tid.

Lycka till med planerna!
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines