Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Skötsel, miljö och utfodring  |  onödligt lång näbb « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: onödligt lång näbb  (läst 535 gånger)
Inga-Karin
Frågeställare

: 103

« skrivet: 8 jan 2011 kl. 16:41 »

God fortsättning!

Hur gör ni andra med överskjutande övernäbb/droppnäbb? Endast en av 10 har det och sommartid slipas den ner naturligt. Hönsan verkar inte heller besväras av det och tillgodogör sig mat så som hon förväntas. Hur är det med ärftlighet?

Hoppas på ännu en vår för Hedemorahönsen med mora i Kolbäck

[bifogad fil raderad av administratör]
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #1 skrivet: 8 jan 2011 kl. 17:47 »

Prova med att lägga fint sandpapper i botten på fodertråget. I värsta fall så klipp av allra yttersta spetsen med en typ nageltång.

Ärftligt? Nej det tror jag inte - möjligen någon indirekt ärftlig disposition - men svaret får bli nej, det är för långsökt.
Inga-Karin
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 8 jan 2011 kl. 18:19 »

Bra att det inte är ärftligt, för det är min mörkt vetefärgade som är drabbad vintertid.
Jag har tyckt att betongsocklarna borde inbjuda till näbbgympa och när det gäller foder/vatten, så använder jag dessa i plast gröna vita/röda vita från Högberga, så sandpapper blir bra knöligt att få kvar i ringen.
Jag klipper hundklor så det står härliga till ändå och hade hoppats slippa klippa även hönsen.
Kommer troligen resonera som följer: så länge hon får i sig mat och vätska får det bero. Hur låter det?

Hälsningar från I-K
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 250

« Svara #3 skrivet: 8 jan 2011 kl. 20:05 »

När hönsen går ute nöter de näbben genom att ta upp korn från marken. Pickar de i sig all föda från en automat eller tråg med mjuk botten slits inte näbben på samma sätt. Kanske kunde du lägga lite sand/grus i botten - bara en tanke. Det är i princip samma problem med klorna på höns som inte kan krafsa/sprätta efter födan. Då kan klorna växa till onormal längd.

Jag vill inte helt utesluta ärftlig disposition. Tittar vi på klöv- och hovdjur så finns individuella skillnader. En del måste man verka, medan man inte behöver göra det på andra, trots att de går i samma miljö. Men att döma ut ett djur som olämpligt för avel av enbart denna orsak tycker jag låter väl drastiskt.
Inga-Karin
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 8 jan 2011 kl. 21:07 »

Tack!

Jag testar ditt förslag fom. i morgon, så får vi se om det ger resultat. Ingen vore gladare än jag. Återkommer!

Tack för att jag har er att "bolla" mina funderingar mot.

Hälsningar 6878
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines