Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Skaffa höns « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Skaffa höns  (läst 2485 gånger)
Marita
Frågeställare

: 6

« skrivet: 4 aug 2009 kl. 17:48 »

Hej.
Vilken sort rekomendera ni att börja med som förstagångs ägare.
Vi håller på att fixa till för att ta imot en liten grupp på 7-10 höns.
Hur gamla bör de vara?  Bör man ha en tupp också ?
Något jag har önskat mig i många år, nu passar det.
Ingemar Dreborg
Hönspanelen

: 16

« Svara #1 skrivet: 4 aug 2009 kl. 19:10 »

Hej Marita.
Jag kan rekommendera att duu kollar under "Höns" till vänster i menyn och försöker bilda dig en uppfattning om vad som tilltalar dig. Tror alla lanthönsen kan passa en nybörjare. Härdiga, lättfödda och goda mödrar.
Sedan beror det ju på hur du tänker. Vill du vara med i genbank och se till att någon av våra raser lever vidare? En aspekt kan ju då vara att kolla "rödlistan" för att se vilka som är mest utsatta i dagsläget.
En annan aspekt kan ju vara var i landet du bor. Lanthönsen är ju anpassade till den lokala torvan. Det går självfallet bra att hålla djur från en annan landsända vilket många kan vittna om, men det är en aspekt att väga in.
När du bestämt dig, kan du kontakta genbanksansvarige, som hjälper dig att hitta djur.
Dt kan vara så att du stöter på någon som har 8-veckor gamla kycklingar, eller en höna med kycklingar, eller någon som säljer något enstaka vuxet djur. Det är inte alltid givet att det går att få tag på så många vuxna som du nämner. Man kan få börja med lite färre och låta flocken föröka sig nästa år.
Självklart tycker jag att du ska ha en tupp. Den ser til latt hålla ihop flocken, varna för faror, locka hönsen till godbitar den hittar i markerna och ser till att föra släktet vidare.
Har du fler funderingar så återkom gärna.
Mvh
Ingemar
Charlotte Egman
Hönspanelen

: 47

« Svara #2 skrivet: 5 aug 2009 kl. 10:01 »

Hej Marita!
Om man väljer att även ha tupp - vilket naturligtvis är både trevligt och bra för flocken och en förutsättning om man vill vara med i genbanksarbetet - så tycker jag det är en *fördel* att inte köpa "hela" den flock man tänkt sig från början.
Om man låter flocken växa till av sig själv så får man en bättre åldersfördelning i flocken - 10 st 8-åriga hönor värper t.ex inte lika bra som en flock med blandad ålder och en flock med bara ettåringar kan stöta på andra problem.

När man väl gjort sitt val av ras, utifrån de överväganden man har att göra (se Ingemars inlägg) - så ha *tålamod* och se till att du får tap på den ras(en av de raser) du valt!

Lycka till!
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines