4 Kycklingar Hedemora höns, dom ska värpa gröna ägg..
Kommer de att värpa gröna ägg så kan du lugnt konstatera att det är inte Hedemorakycklingar du har. Hedemorakorsningar kan det vara, men absolut inte renrasiga.
Ingen hönsmamma e med.
Men min fråga är. När kan jag släppa med dom andra hönorna..Dom små är i hönshuset. I eget kryp in. Men dom ser dom andra hönsen..Men har ingen fysiskt kontakt med dom.
De borde vara över 8 veckor om de är födda i maj och då är de väl helt befjädrade och ska in i flocken. Har de nu fått titta på varandra en stund genom nät så släpp ihop dem. Vill man kan du kanske ge dem en litet eget krypin med tex kompostgaller i ett hörn som de kommer in i men inte hönsen, där har de då ett reträttställe om de vill vara i fred. Men de har ju varandra att ty sig till och ska klara sig fint i alla fall.
Kycklingarna äter idag, kycklingfoder blandat med vatten. sen får dom lite grönt gräs, bröd, som jag har smulat sönder, kokt pasta någon gång..
Är kycklingarna så stora som över 8 veckor så äter de allt, någon specialkost behöver de inte.
På dina frågor så finns det lika många svar som hönsägare och detta är mina funderingar. Hoppas att det kommer in fler svar och sedan så får du välja att använda de som passar er bäst.
Lycka till och skicka alla funderingar som poppar upp för er.