Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 757 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Skötsel, miljö och utfodring  |  Vinterföda/vitamintillskott på vintern « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Vinterföda/vitamintillskott på vintern  (läst 818 gånger)
andjoha
Frågeställare

: 9

« skrivet: 10 aug 2009 kl. 12:52 »

Rekommenderas det att ge extra vitamintillskott under vintern och i så fall vilka typer av vitaminer? Hönsen får sädesblandning samt hushållsrester dagligen.

//Andreas
Ann Perdal
Frågeställare

: 12

« Svara #1 skrivet: 15 aug 2009 kl. 20:56 »

I hushållsrester som fisk, bröd, pasta, gröt, frukt, grönsaker och rotfrukter finns vitaminer. Man kan också ge torkade nässlor som är rik på C- och A-vitamin och slutligen behövs solljus. Är man orolig för att djuren inte får tillräckligt med vitaminer under vintern och speciellt när avelssäsongen börjar närma sig kan man ge Multivitamin. Jag brukar ge extra vitaminer under de tre sista dagarna per månad tills de kan hitta föda utomhus. Även om jag idag av vana sätter en ”dutt” i en 10 liters hink och fördelar detta till mina djur så bör man känna till att vitaminerna A och D kan vara skadlig vid överdosering.

För att kroppen ska kunna ta upp vitaminer behöver de mineraler. Selen är ett mineral som behövs för att bygga upp kroppen och immunförsvaret samt för fortplantning. Våra marker är fattiga på selen och därmed också våra grödor. I god tid innan avelssäsongen börjar ger jag E-vitamin med selen. Liksom vitaminerna A och D är en överdosering av selen skadlig. Selen finns bl.a i kött, fisk, inälvsmat och ärtor.

mvh Ann
« Senast ändrad: 15 aug 2009 kl. 21:07 av Ann Perdal »
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines