Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 760 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Sjukdomar och ohyra  |  Höna med hård kräva « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Höna med hård kräva  (läst 941 gånger)
Eva O
Frågeställare

: 5

« skrivet: 6 mar 2011 kl. 12:07 »

Hej!
Jag har en höna som jag misstänker har fått en hård massa i krävan för att hon ätit för mycket solrosfröer. Jag har börjat "tvångsmata" henne med olika blandningar av matolja, vatten, fil och rått ägg samt massera henne. Den hårda massan mjuknar varje gång. Jag började göra detta i förrgår kväll och igår fick jag i henne 80ml totalt under hela dagen.När det är dags för nästa "dos" kan jag märka att vätskan runnit igenom och massan hårdnat igen även om den inte är lika hård som när jag först märkte den. Det verkar dock ta lång tid för henne att processa det hon har. Hönan verkar dock piggare men är inte hungrig av sig själv- krävan är ju full. Jag undrar om någon kan säga hur lång tid som det kan tänkas ta innan innehållet i krävan har bearbetats. Vad har ni för erfarenheter? (Hönan är en åsbo.) Jag vill ge henne några dagar till.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 251

« Svara #1 skrivet: 7 mar 2011 kl. 12:44 »

Förutsatt att hönan har haft tillgång till sand/grus så bör hon klara av att mala sönder innehållet även om det är mycket skal. Troligen har hon förätit sig. Oskalade solrosfrön är normalt sett inga problem, men bör ges i begränsad mängd tillsammans med annat foder.

Det brukar var värre om hon hasplat i sig långa, torra gräs/höstrå.
Eva O
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 10 mar 2011 kl. 11:32 »

Tack för svaret Ronny! Riktigt så enkelt är det nog inte denna gången. Jag pratade med en veterinär på SVA i måndags. Behandlingen som jag kört har varit korrekt. Han rekommenderade dessutom linfröer som man låtit slamma till sig i vatten. Men, han sa att troligen är det så att krävan inte får en signal att tömma sig. Detta kan beror på att hon ätit något vasst- matsmältningsorganen har då en tendens att stänga ner- precis som på  kor. Vad som är felet på min höna vet jag inte. Fast föda kommer inte förbi muskelmagen och hon blir inte bättre. Hon kommer därför att avlivas. Jag hade tänkt öppna upp henne själv för att se om jag kan se problemet, men det känns som att jag kommer att avstå. Riktigt tråkigt för tvångsmatningen och massagen har gått bra annars, men det finns ingen långsiktighet i det.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 251

« Svara #3 skrivet: 10 mar 2011 kl. 12:24 »

Förr rådde man i sådana lägen till operation. Alltså att helt enkelt öppna, ta ut det som stoppat i krävan och sy ihop. Numera gör man inte sånt själv och en vet. kanske inte föreslår en sådan åtgärd.
Eva O
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 15 mar 2011 kl. 14:18 »

Trägen vinner.....kanske. Hade tänkt att avliva hönan helgen som gick men kan man tänka sig klumpen i krävan började äntligen ge med sig- efter en väldigt tröstlös och dryyyyg vecka. Jag kan fortfarande känna en liten massa på morgonen så jag ropar inte hej ännu. Men, jag kan säga att det har värmt gott att se henne ute med de andra, spekandes i rabatterna.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines