Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 760 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Inavel « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Inavel  (läst 598 gånger)
Marina
Frågeställare

: 3

« skrivet: 13 mar 2011 kl. 17:56 »

Hej
Jag har 14 hedemorhöns. Min tupp är pappa till 10 av dom.
När behöver jag byta ut honom?
Tacksam för svar.
Mvh Marina
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 251

« Svara #1 skrivet: 13 mar 2011 kl. 20:01 »

Det kan man inte svara på generellt. Om allting fungerar som det ska, befruktningen bra (80-100%) och kycklingarna som kläcks blir pigga och friska utan medfödda defekter ser jag ingen anledning att byta ut honom. 

Tuppar blir vanligtvis ofruktsamma vid 8-10 års åldern, men det har ju inte riktigt med frågan att göra.
Mikael Olsson
Hönspanelen

: 15

« Svara #2 skrivet: 13 mar 2011 kl. 20:17 »

Observera att detta blir ett generellt svar. Enskilda härstamningar kan få andra rekommendationer av respektive genbanksansvarig.

Det du bör göra är att spara några tuppkycklingar under kommande säsong. Den gamle kan vara kvar, åtminstone ett tag.

För att minimera inavel bör varje enskild besättning följa några enkla råd:
- Håll många tuppar/hanar i flocken. Gärna i olika åldrar.
- Låt djuren, både hönor och tuppar, bli gamla. Gamla djur bidrar till liten genetisk drift och till ett naturligt beteende i flocken.
- Ta inte slentrianmässigt in djur utifrån. Samråd med genbanksansvarig innan du tar in nya djur i flocken.
- Tänk på att bevarandet av rasen kan kräva något som inte är det bästa på besättningsnivå, just nu.

PS: Svaren kan se lite märkliga ut då det hann komma ett svar emellan mitt och frågan. Mitt och Ronny's svar är ju lite olika så jag låter detta ligga kvar. DS
Marina
Frågeställare

: 3

« Svara #3 skrivet: 14 mar 2011 kl. 08:41 »

Hej och tack för snabba svar!

Om jag förstår er rätt så spelar det ingen roll
om han befruktar sina barn, barnbarn osv bara allt fungerar.
Har sparat en ungtupp från i somras.

Kul med en aktiv sida och panel!

Mvh Marina
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 251

« Svara #4 skrivet: 14 mar 2011 kl. 22:52 »

Så kan man säga. Risken att förlora genetisk variation i flocken blir mindre om du håller flera tuppar. Tre tuppar till tio hönor låter rätt rimligt. Så lägg gärna till nån mer tupp så småningom. Alla tuppar funkar dock inte tillsammans, så man måste kanske byta ut någon under resans gång. Men vårt gemensamma svar måste bli att du inte behöver ta in nåt utifrån enbart av den anledningen att de är "släkt".
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 75

« Svara #5 skrivet: 18 mar 2011 kl. 16:03 »

Mina kollegor har redan givit alla svar du behöver i frågan men jag vill ände delge ett citat som jag fick efter att ha disskuterat just denna fråga med en blivande Hedemoragenbank.

"Man ska tänka på sin höns som fisk i en damm då...."

Å det är nog en mycket riktig iaktagelse. De bryr sig inte heller om att de får ihop det med hela tjocka släkten. Det viktiga är att det är friska, sunda, starka individer och jämn könsfördelning. Övriga mindre lämpade avelsdjur självrensar sig när naturen får ha sin gång och då finns oftast inget behov av införsel av individer utifrån.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines