Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 760 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Beteende  |  Utstött höna « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Utstött höna  (läst 589 gånger)
Bibbi
Frågeställare

: 2

« skrivet: 7 apr 2011 kl. 14:49 »

Jag har köpt 10 hönor där vissa var i ganska dåligt skick. En av hönnorna hade nästan inga fjädrar så henne satte vi i en bur som står varmt. Hon har hämtat sig och börjar nu sätta fjädrar. Problemet är att hon nu inte alls vill flytta ut till tuppen och de andra hönorna, hon springer efter mig och flyger upp i famnen på mig. Om jag inte är i stallet går hon undan och gömmer sig. Hon är nu ute med flocken på dagtid då de går lösa ute och i en lada, men jag tar in henne i den varma buren på natten. Jag vet inte om jag kan ta in henne i hönsburen med de andra hönorna på natten, hon får ju då svårt att komma undan och de är inte speciellt snälla mot henne. Finns det risk att de andra hackar henne så hon skadas? Hur ska jag göra?
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 251

« Svara #1 skrivet: 8 apr 2011 kl. 22:06 »

Tar man bort en individ från en hönsflock dröjer det inte många dagar förrän de andra har glömt henne och en ny hackordning måste göras upp när hon kommer tillbaka. Alla chanser att hon får stryk. Nu vet jag inte vad du menar med "hönsburen" men det låter inte som hon kan välja en lite avskild sovplats. Ju mindre valmöjligheter och plats ju mindre är chansen att hon att får vara i fred från dom andra hönsen. Men kan hon vara ute med flocken så ordnar de nog till sig igen.

Eftersom du skriver att en del av de 10 hönor som du köpt var i ganska dåligt skick, så undrar jag vad det är för typ av höns som du har köpt? Har de gått ihop tidigare i en större grupp? Har du tupp?
Bibbi
Frågeställare

: 2

« Svara #2 skrivet: 12 apr 2011 kl. 14:01 »

Tack för ditt svar.
Jag vet inte säkert vad det är för ras. De är bruna och värper ganska stora ägg jag tror att de hetter Luma eller något liknande. Jag har en tupp och han håller bra koll på hönorna. Och "buren" är en innätad inhägnad i en stallbyggnad som är ca 2.50 hög och ca 15 m2 i golvytan. Där finns tre långa sittpinnar och 4 reden till 10 höns och en tupp. De går lösa i stallet dagtid och har möjlighet att gå ut.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 251

« Svara #3 skrivet: 13 apr 2011 kl. 00:56 »

Det bör vara Lohman som är en värphybrid. Om vissa hönor "var i ganska dåligt skick" förmodar jag att de i dag har betydligt större plats och större rörelsefrihet än där de kom i från?

Jag tror nog att det ordnar till sig efter ett tag. 
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines