Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 760 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Skötsel, miljö och utfodring  |  Det luktar ammoniak « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Det luktar ammoniak  (läst 700 gånger)
Pernilla W
Frågeställare

: 11

« skrivet: 11 apr 2011 kl. 19:43 »

Hej!

Jag byggde ett nytt hönshus för 10 år sedan. Jag har gödselbord som jag mockar när det behövs och ströbädden byter jag på hösten och vid stora vårstädningen. Den är alltid torr. Luften i hönshuset har alltid varit fräsch, man har kunnat känna när man själv släpper en fjärt, om jag säger så. Men nu luktar det stark ammoniak. Och jag kan inte förstå varför. Ströbädden är torr och fin. Det har ibland varit lite fuktigt på det gödselbord som har vattenbehållaren över sig, men inte nämnvärt mer än vanligt kan jag tycka.
Nu närmar det sig stora vårstädningen, då skall allt löstagbart (väldigt mycket i mitt hönshus eftersom vi byggt det själva efter konstens alla regler) ut och skuras tills de blir som nya och i hönshuset brukar vi gå på med högtrycken. Men det gäller att pricka in en varm och solig dag så att allt hinner torka innan det skall in igen, så vi får se när det blir. Tills dess undrar jag om det är skadligt för hönsen att vistas i denna starka lukt. Jag tycker att det nästan svider i ögonen, så starkt är det. Har som sagt aldrig varit med om detta tidigare och jag kan inte förstå varför det luktar så nu. Kan det kanske bero på ströet? Har tidigare haft mull eller kutterspån, men i höstas köpte jag något nytt jag såg på Granngården, det var grövre träflis, som skulle ha jättebra uppsugningsförmåga och inte damma, så därför ville jag prova det. Kan det kanske vara det ändå?

Någon annan som har testat detta "nya" material? Och i så fall vad är erfarenheten? Ammoniaklukt?

Bästa vårhälsningar från Pernilla i Kungälv
« Senast ändrad: 21 okt 2011 kl. 23:40 av Ronny Olsson »
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 156

« Svara #1 skrivet: 13 apr 2011 kl. 15:57 »

När det är kallt binds en massa fukt i bäddar, när värmen kommer är det som att den lösgörs. Jag märker tydligt en varm dag efter en köldknäpp att ankornas bädd blir rejält fuktig. Brukar då kalka i bädden, det torkar upp.

Antagligen har mycket fukt lagrats in under vinterns långa kyla, och sedan har den släppts loss med våren. Under en vanlig vinter, med blidväder lite då och då, frigörs och dunstar kanske fukten med jämna mellanrum.

Eller så har det med ditt nya strö att göra.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines