Fråga hönspanelen!

Välkommen Gäst.
För att ställa en fråga, logga in eller registrera dig som ny användare.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
1 094 inlägg i 276 ämnen av 280 användare
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Färger i annonserna « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Färger i annonserna  (läst 893 gånger)
Cajsa Warg
Frågeställare

Antal inlägg: 13

« skrivet: 26 Aug 2009 kl. 18:40 »

Hur raderar jag en av mig själv inlagd annons på annonssidan???
Har försökt läsa mig till det, men kan inte finna det någonstans.

Eftersom det mesta av min korrekta text plockades bort,
vill jag ta bort hela annonsen.

« Senast ändrad: 26 Aug 2009 kl. 19:00 av Cajsa Warg » Loggat
Anna Bergström
*Hönspanelen

Antal inlägg: 65

« Svara #1 skrivet: 27 Aug 2009 kl. 09:43 »

Hej!
Skicka ett epostmeddelande till webmaster när det är dags att ta bort en annons. Uppge vilket datum annonsen lades in, så blir det lätt att hitta rätt annons. Denna information finns i meddelandet som man får till sin epost-adress när annonsen införs.

Alla annonser kortas vid behov ner och städas från information som uppfattas som överflödig. Endast genbanksdjur annonseras på hemsidan, så den informationen behövs inte i varje annons. Vilken färg djuren har bedömer jag också som i sammanhanget överflödig information.

Med vänliga hälsningar från webmaster
Loggat
Cajsa Warg
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 27 Aug 2009 kl. 13:50 »

Okey, tack då vet jag!
Trodde eventuellt att man själv kunde ta bort annons som var inaktuell.
/CW
Loggat
Cajsa Warg
Frågeställare

« Svara #3 skrivet: 27 Aug 2009 kl. 20:53 »

Vad gäller att ange färg på höns i annonsen anser jag bara som positivt. Då slipper jag kontakta så många olika genbanker, om de ändå inte har det jag söker.
Dum tanke, eller?

Loggat
Anna Bergström
*Hönspanelen

Antal inlägg: 65

« Svara #4 skrivet: 28 Aug 2009 kl. 09:26 »

Är färg verkligen en egenskap som är så viktig när man ska köpa genbanksdjur? När det finns gott om friska ungtuppar fallna efter duktiga och ruvande mödrar så finns det ett helt visst ett utrymme att väga in färg när man väljer aveldjur. Men, det måste verkligen vara en bisak i sammanhanget. Så många andra aspekter ska vägas in före färgställning att det inte alls är relevant i de kortfattade annonserna på hemsidan, så har jag resonerat.
Mvh webmaster

Loggat
Cajsa Warg
Frågeställare

« Svara #5 skrivet: 29 Aug 2009 kl. 21:20 »

När man hållit Hedemorahöns i några decennier, är man ganska rutinerad, man har fått en viss erfarenhet och hunnit med att se de flesta färgkombinationer etc. Kanhända vet man då exakt vad som behövs i ens flock för att den skall hålla det rasen bör, t.ex., som i detta fallet, en viss färg. Då anser jag det icke vara en 'bisak' vilken avelstupp man väljer! Alla vi som söker ”nytt blod” är inte nybörjare, utan många av oss har delat livet med våra fjäderfän i åtskilliga år och vet vad som behövs för flockens bästa!

/CW
Loggat
Ronny Olsson
*Hönspanelen

Antal inlägg: 167

« Svara #6 skrivet: 30 Aug 2009 kl. 00:29 »

En grundläggande tanke vid bevarandet av en lantras är att färgen är av starkt underordnad betydelse. Utannonsering av lantrasdjur med den ena eller den andra färgen skulle därför ge helt fel signaler!

Även om variationen är stor inom en ras, måste inte alla ha alla färger i sin flock!
Loggat
Cajsa Warg
Frågeställare

« Svara #7 skrivet: 30 Aug 2009 kl. 23:00 »

Eftersom utrymme finns på annonssidan anser jag ändock att färg kan få anges, en positiv upplysning! Huruvida tuppen blir lågbent, lågkammad, får rakt bröstben, fyllig bröstkorg och majestätisk hållning och de bra egenskaper en tupp ska ha etc. kan inte avgöras på en ungdom - men det kan däremot färgen!!!

Vet mycket väl att allt inte hänger på kulören... som Ronny skriver, men för oss som nu söker något speciellt – fixa en ”färgspalt”!!

(Har sökt genbanksansvarig utan att få kontakt!)

Tack och ha en bra vecka!
Loggat
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till: