Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 760 inlägg 481 ämnen 457 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  Tuppbyte « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Tuppbyte  (läst 631 gånger)
Jan-Bertil
Frågeställare

: 8

« skrivet: 19 maj 2011 kl. 07:02 »

Hej, har just bytt tupp då den gamle (f.2008) hade för mycket lösplugg. Bara tre kycklingar på nio ägg. Läste ett tidigare svar att det tar tre (3  )veckor innan det med säkerhet är den nya tuppens sperma som gäller. Är det verkligen så länge?
Hönorna är inte intresserad av den nya, de bara springer undan och skriker när han uppvaktar. Hur länge dröjer det innan han får utföra sin uppgift?
Har en höna som har surat i fyra dagar, kan jag vänta så länge innan hon får ruvägg av mig?
Har läst att en höna kan ligga dubbla tiden, alltså 42 dagar.
Hälsningar Jan-Bertil Johansson 7002
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 251

« Svara #1 skrivet: 19 maj 2011 kl. 11:56 »

Vad gäller "löspluggarna" så skulle jag säga att antingen är tuppen steril och då har han bara "lösa skott i bössan" eller så har han "skarp ammunition". Då kan den låga befruktningsprocenten bero på att han av någon anledning inte parar sig med alla hönorna.

En parning kan sitta i ända upp till 3-4 veckor. Det innebär inte att det tar 3 veckor för en ny befruktning att verka. Jag är inte helt säker på det här, men det borde ta fortare...nån annan som vågar svara? Återkommer om jag kan få fram ett mer exakt svar.

En höna som har stark ruvlust kan ligga längre än 21 dagar. Hur länge finns det inget exakt svar på. Det beror på hur stark ruvlusten är. Två perioder är inte ovanligt. Självklart är det viktigt att hönan under tiden kan gå upp för att äta och dricka.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines